Inauguracja sezonu artystycznego 2025/2026 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Inauguracja sezonu artystycznego 2025/2026
Krzysztof Urbański, fot. Bartek Barczyk

bilety na ten koncert w sprzedaży od 8.09 (10:00)

 

Sezon 2025/2026 otworzą dwa kanoniczne dzieła, reprezentujące skrajnie różne światy klasycznego repertuaru. Ich zestawienie to intrygujący artystyczny eksperyment, który może przyciągnąć do Filharmonii Narodowej słuchaczy o odmiennych upodobaniach estetycznych.

Sonata na dwa fortepiany, a może symfonia w duchu Beethovena? Takie pytania stawiał sobie – i swoim przyjaciołom – młody Johannes Brahms, zanim, przebywszy długą i żmudną drogę, ukończył swój I Koncert fortepianowy d-moll. Z niektórymi spośród przyjaciół konsultował każdą stronę partytury, szlifując dzieło z godną podziwu precyzją. W czasie koncertu przy fortepianie zasiądzie znany kanadyjski pianista o polskich korzeniach, Jan Lisiecki. Już w wieku 15 lat podpisał on kontrakt z prestiżową wytwórnią Deutsche Grammophon, podbijając jednocześnie najważniejsze światowe estrady.

Akademizm Brahmsa – pełen uczucia, wirtuozerii i bogactwa orkiestrowych brzmień – zostanie zestawiony z dziełem Carla Orffa. Carmina burana to utwór łączący monumentalną obsadę (godną symfonii Mahlera) z radykalnym wręcz minimalizmem technik kompozytorskich. Ta oszczędność wyrazu, w kontrze do dominujących w latach trzydziestych XX wieku tendencji artystycznych, nadała dziełu Orffa status ikony muzycznego prymitywizmu. Carmina burana to kantata oparta na wyborze poezji z XIII-wiecznego kodeksu, traktującej m.in. o zmiennościach losu, miłości, rozkoszy i przemijaniu, wyrażona za pomocą ekstatycznych rytmów, wybijanych przez rozbudowaną sekcję perkusji oraz prostych, zapadających w pamięć, ostinatowych melodii, powierzonych solistom i olbrzymiemu chórowi.


Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Krzysztof Urbański

Wśród najważniejszych wydarzeń sezonu 2024/2025 w kalendarzu Krzysztofa Urbańskiego znajdują się ponowne występy z Münchner Philharmoniker, Bayerische Staatsorchester, Tokyo Symphony Orchestra, Dresdner Philharmonie, Bamberger Symphoniker oraz debiut z Tokyo Metropolitan Orchestra. W Opernhaus Zürich poprowadzi operę Fidelio Ludwiga van Beethovena.

Krzysztof Urbański występował jako dyrygent gościnny między innymi z Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Berliner Philharmoniker, Staatskapelle Dresden, Gewandhausorchester Leipzig, London Symphony Orchestra, Philharmonia Orchestra, Tonhalle-Orchester Zürich, Orchestre de Paris, Chicago Symphony Orchestra, New York Philharmonic, Los Angeles Philharmonic i San Francisco Symphony.

W latach 2011–2021 artysta pełnił funkcję dyrektora muzycznego Indianapolis Symphony Orchestra, a w latach 2010–2017 głównego dyrygenta i kierownika artystycznego Trondheim Symfoniorkester & Opera; w 2017 roku został mianowany honorowym dyrygentem gościnnym tej orkiestry. Był także głównym dyrygentem gościnnym Tokyo Symphony Orchestra (2012–2016) oraz NDR Elbphilharmonie Orchester (2015–2021). W listopadzie 2022 roku został mianowany głównym dyrygentem gościnnym Orchestra della Svizzera italiana, a wraz z rozpoczęciem sezonu 2024/2025 objął funkcje głównego dyrygenta Berner Symphonieorchester oraz dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Wraz z NDR Elbphilharmonie Orchester Krzysztof Urbański zarejestrował utwory Witolda Lutosławskiego, IX Symfonię Antonína Dvořáka, Święto wiosny Igora Strawińskiego, V Symfonię Dmitrija Szostakowicza i utwory Richarda Straussa – wszystkie pod szyldem Alpha Classics. Jego dyskografia obejmuje również płytę z utworami Fryderyka Chopina na fortepian i orkiestrę, nagraną dla wytwórni Deutsche Grammophon z Janem Lisieckim i NDR Elbphilharmonie Orchester (album otrzymał nagrodę ECHO Klassik) oraz zarejestrowany z Sol Gabettą i Berliner Philharmoniker dla wytwórni Sony I Koncert wiolonczelowy Bohuslava Martinů.

 

[2025]