Inauguracja sezonu artystycznego 2023/2024 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Inauguracja sezonu artystycznego 2023/2024
Eva Vogel, fot. Uwe Hauth

Intrygujący program koncertu inaugurującego sezon artystyczny 2023/2024 w Filharmonii Narodowej przybierze formę spotkania wielkich klasyków. Choć mogłoby się wydawać, że twórczość Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego wciąż wyznacza obraz współczesnej muzyki polskiej, coraz częściej zalicza się ją do kanonu muzycznej przeszłości. Program rozpoczęcia nowego sezonu artystycznego przypomina o ważnych wydarzeniach związanych ze wspomnieniem tych trzech innowacyjnych kompozytorów: 110. rocznicy urodzin Lutosławskiego i 90. rocznicy urodzin Pendereckiego i Góreckiego. Również Ludwig van Beethoven w swoich czasach uchodził za rewolucjonistę (ale i ekscentryka), dla kolejnych zaś pokoleń stał się uosobieniem tego, co klasyczne (a dla wielu tego, co najlepsze). Burzliwa historia recepcji jego monumentalnej IX Symfonii d-moll dowodzi, że znaczenie danego dzieła nie jest nigdy określone raz na zawsze. Fascynowali się nią nie tylko muzycy i słuchacze o odmiennych upodobaniach, lecz także reprezentanci odmiennych opcji politycznych i wyznawcy skrajnych ideologii. Na swojej drodze napotkała zarówno nacjonalizm, jak i dający nadzieję uniwersalizm. Obecnie jeden z tematów finału Symfonii, uznanego przez część współczesnych Beethovenowi krytyków za przejaw ekstrawagancji, należy do najbardziej rozpoznawalnych melodii zachodniej kultury muzycznej i znany jest jako hymn Unii Europejskiej.

Bartłomiej Gembicki


"O czym gramy?" - wprowadzenie do koncertu poprowadzi Andrzej Sułek (Program 2 Polskiego Radia) oraz gość specjalny: Bartosz Michałowski.
Zapraszamy w piątek, 29.09, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Wojciech Gierlach

Ukończył warszawską Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w klasie Kazimierza Pustelaka (dyplom magna cum laude). Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów wokalnych. Ostatnio odnosił sukcesy jako Melisso (Alcina Georga Friedricha Händla) w LA Opera w Los Angeles, Procida (Nieszpory sycylijskie Giuseppe Verdiego) w Bergen Nasjonale Opera oraz Sarastro (Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta) w Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie.

W sezonie 2017/2018 zadebiutował w Royal Opera House – Covent Garden w Londynie w roli Popa w Lady Makbet, mceńskiego powiatu Dmitrija Szostakowicza (dyr. Antonio Pappano). W ostatnich latach wystąpił także po raz pierwszy na scenie Royal Danish Opera w Kopenhadze i Welsh National Opera w Cardiff (jako Sir Giorgio w Purytanach Vincenza Belliniego, dyr. Carlo Rizzi), a także nowojorskiej Carnegie Hall, paryskiego Théâtre des Champs-Elysées i Theater an der Wien.

Śpiewał również takie role, jak Don Basilio (Cyrulik sewilski Gioachina Rossiniego) w Deutsche Oper Berlin, Orowist (Norma Belliniego) w Teatro Nacional Sao Carlos w Lizbonie, Książę Assur (Semiramida Rossiniego) w Royal Danish Opera w Kopenhadze, Alidoro (Kopciuszek Rossiniego) na festiwalu w Aix-en-Provence, Melisso (Alcina) w Opéra National de Bordeaux, Orbazzano (Tankred Rossiniego) w Teatro de la Maestranza w Sewilli, Giorgio Talbot (Maria Stuart Gaetana Donizettiego) w Deutsche Oper am Rhein, Hrabia Rudolf (Lunatyczka Belliniego) i Rocco (Fidelio Ludwiga van Beethovena) w Theater St. Gallen.

W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie występował m.in. w Czarodziejskim flecie Mozarta (Sarastro), Lukrecji Borgii Donizettiego (Don Alfonso), Łucji z Lammermooru Donizettiego (Raimondo), Weselu Figara Mozarta (postać tytułowa), Carmen Georges’a Bizeta (Escamillo), Wilhelmie Tellu Rossiniego (Gessler), Marii Stuart Donizettiego (Talbot) oraz Rigoletcie Giuseppe Verdiego (Sparafucile).

Wojtek Gierlach śpiewa także partie basowe w utworach kantatowo-oratoryjnych. Brał udział m.in. w wykonaniu Stabat Mater Antonína Dvořáka z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Messa da Requiem Verdiego z London Philharmonic Orchestra. W najbliższym czasie artysta na scenie ABAO Bilbao Opera zaprezentuje się jako Osmin w Uprowadzeniu z Seraju Mozarta, a w Welsh National Opera jako Mefistofeles w Fauście Charles’a Gounoda.

 

[2023]