Inauguracja sezonu artystycznego 2023/2024 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Inauguracja sezonu artystycznego 2023/2024
Eva Vogel, fot. Uwe Hauth

Intrygujący program koncertu inaugurującego sezon artystyczny 2023/2024 w Filharmonii Narodowej przybierze formę spotkania wielkich klasyków. Choć mogłoby się wydawać, że twórczość Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego wciąż wyznacza obraz współczesnej muzyki polskiej, coraz częściej zalicza się ją do kanonu muzycznej przeszłości. Program rozpoczęcia nowego sezonu artystycznego przypomina o ważnych wydarzeniach związanych ze wspomnieniem tych trzech innowacyjnych kompozytorów: 110. rocznicy urodzin Lutosławskiego i 90. rocznicy urodzin Pendereckiego i Góreckiego. Również Ludwig van Beethoven w swoich czasach uchodził za rewolucjonistę (ale i ekscentryka), dla kolejnych zaś pokoleń stał się uosobieniem tego, co klasyczne (a dla wielu tego, co najlepsze). Burzliwa historia recepcji jego monumentalnej IX Symfonii d-moll dowodzi, że znaczenie danego dzieła nie jest nigdy określone raz na zawsze. Fascynowali się nią nie tylko muzycy i słuchacze o odmiennych upodobaniach, lecz także reprezentanci odmiennych opcji politycznych i wyznawcy skrajnych ideologii. Na swojej drodze napotkała zarówno nacjonalizm, jak i dający nadzieję uniwersalizm. Obecnie jeden z tematów finału Symfonii, uznanego przez część współczesnych Beethovenowi krytyków za przejaw ekstrawagancji, należy do najbardziej rozpoznawalnych melodii zachodniej kultury muzycznej i znany jest jako hymn Unii Europejskiej.

Bartłomiej Gembicki


"O czym gramy?" - wprowadzenie do koncertu poprowadzi Andrzej Sułek (Program 2 Polskiego Radia) oraz gość specjalny: Bartosz Michałowski.
Zapraszamy w piątek, 29.09, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Samuel Sakker

Zwycięzca konkursu Wagner Society Singing Competition 2017. Australijski artysta, zamieszkały w Londynie, jest absolwentem Jette Parker Young Artist Programme i byłym solistą Royal Opera House – Covent Garden.

Śpiewał takie role, jak Tristan w Tristanie i Izoldzie Richarda Wagnera (Opéra national de Lorraine, Opera Ballet Vlaanderen w Gandawie, Théâtre de Caen), Erik w Latającym Holendrze Wagnera (Angers Nantes Opéra, Opéra de Rennes, Nederlandse Reisopera w Enschede, Cape Town Opera w Afryce Południowej), Siegmund w Walkirii Wagnera (Melbourne Opera), Florestan w Fidelio Ludwiga van Beethovena (Lyric Opera Ireland w Dublinie), Borys i Tichon w Katii Kabanowej Leoša Janáčka (Scottish Opera w Glasgow), Don José w Carmen Georges’a Bizeta (Royal Danish Opera w Kopenhadze), Pollione w Normie Vincenza Belliniego, Makduf w Makbecie Giuseppe Verdiego (Melbourne Opera), Cavaradossi w Tosce Giacoma Pucciniego (English Touring Opera), Federico w L'arlesiana Francesca Cilei (Opera Holland Park w Londynie), Rodolfo w Cyganerii Pucciniego (Scottish Opera), Alfredo w Traviacie Verdiego (Royal Opera House, New Zealand Opera, Melbourne Opera) oraz wiele innych w ważnych ośrodkach operowych w Australii. Na scenie koncertowej wykonywał partie tenorowe w Pieśni o ziemi Gustava Mahlera, IX Symfonii Ludwiga van Beethovena, mszach żałobnych Verdiego i Wolfganga Amadeusa Mozarta, Mesjaszu Georga Friedricha Händla, A Child of our Time Michaela Tippetta. Wziął udział w nagraniu opery Doctor Atomic Johna Adamsa (jako dr James Nolan), nominowanym do nagrody Grammy, a także w Miss Julie Williama Alwyna (Chandos).

Występował z wieloma dyrygentami, takimi jak sir Antonio Pappano, Alan Gilbert, Hartmut Haenchen, Daniel Oren, Dan Ettinger, Marc Minkowski, Nicola Luisotti, Sakari Oramo, James Gaffigan, Leo Hussain i Alejo Pérez. W najbliższym czasie artysta zadebiutuje w tytułowych rolach Lohengrina (Ópera de Oviedo) i Tannhäusera Wagnera (Oper Graz), a także wystąpi po raz pierwszy podczas Glyndebourne Festival Opera.

 

[2023]