Inauguracja sezonu artystycznego 2023/2024 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Inauguracja sezonu artystycznego 2023/2024
Eva Vogel, fot. Uwe Hauth

Intrygujący program koncertu inaugurującego sezon artystyczny 2023/2024 w Filharmonii Narodowej przybierze formę spotkania wielkich klasyków. Choć mogłoby się wydawać, że twórczość Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego wciąż wyznacza obraz współczesnej muzyki polskiej, coraz częściej zalicza się ją do kanonu muzycznej przeszłości. Program rozpoczęcia nowego sezonu artystycznego przypomina o ważnych wydarzeniach związanych ze wspomnieniem tych trzech innowacyjnych kompozytorów: 110. rocznicy urodzin Lutosławskiego i 90. rocznicy urodzin Pendereckiego i Góreckiego. Również Ludwig van Beethoven w swoich czasach uchodził za rewolucjonistę (ale i ekscentryka), dla kolejnych zaś pokoleń stał się uosobieniem tego, co klasyczne (a dla wielu tego, co najlepsze). Burzliwa historia recepcji jego monumentalnej IX Symfonii d-moll dowodzi, że znaczenie danego dzieła nie jest nigdy określone raz na zawsze. Fascynowali się nią nie tylko muzycy i słuchacze o odmiennych upodobaniach, lecz także reprezentanci odmiennych opcji politycznych i wyznawcy skrajnych ideologii. Na swojej drodze napotkała zarówno nacjonalizm, jak i dający nadzieję uniwersalizm. Obecnie jeden z tematów finału Symfonii, uznanego przez część współczesnych Beethovenowi krytyków za przejaw ekstrawagancji, należy do najbardziej rozpoznawalnych melodii zachodniej kultury muzycznej i znany jest jako hymn Unii Europejskiej.

Bartłomiej Gembicki


"O czym gramy?" - wprowadzenie do koncertu poprowadzi Andrzej Sułek (Program 2 Polskiego Radia) oraz gość specjalny: Bartosz Michałowski.
Zapraszamy w piątek, 29.09, o godz. 18:30 do Sali Kameralnej (wejście od ul. Sienkiewicza).

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Iwona Sobotka

Iwona Sobotka rozpoczęła międzynarodową karierę po zdobyciu Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Królowej Elżbiety w Brukseli (2004). Jest również zwyciężczynią Międzyuczelnianego Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. Edmunda Kossowskiego w Warszawie oraz East and West Artists International Auditions w Nowym Jorku.

Artystka współpracuje z wybitnymi dyrygentami i prestiżowymi orkiestrami symfonicznymi. W ostatnim czasie wzięła udział w wykonaniu m.in. Messa da Requiem Giuseppe Verdiego pod batutą Riccarda Mutiego z Orchestre National de France i The Philadelphia Orchestra, Mszy głagolickiej Leoša Janáčka z Czeską Orkiestrą Filharmoniczną pod dyrekcją sir Simona Rattle’a oraz IX Symfonii Ludwiga van Beethovena pod batutą Siemiona Byczkowa. Ponadto występowała z takimi orkiestrami, jak Berliner Philharmoniker, London Symphony Orchestra, Staatskapelle Berlin, Wiener Symphoniker, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, a także z czołowymi orkiestrami w Polsce. Jest cenioną wykonawczynią polskiego repertuaru wokalnego. Jej debiutancki album z pieśniami Karola Szymanowskiego (Channel Classics, 2004) zdobył nagrodę Fryderyk. Artystka nagrywała także utwory Szymanowskiego z City of Birmingham Symphony Orchestra dla EMI Classics oraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach i NFM Filharmonią Wrocławską dla Polskiego Radia.

W repertuarze operowym Iwony Sobotki znajduje się ponad 30 ról, które prezentowała na światowych scenach, m.in. w Opéra National de Paris, Teatro Real w Madrycie, Chicago Opera Theater, Komische Oper Berlin, Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, a także podczas Osterfestspiele Baden-Baden oraz Schleswig-Holstein Musik Festival. W 2024 roku zdobyła statuetkę Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii najlepsza śpiewaczka operowa za rolę Desdemony w Otellu Verdiego, w którą wcieliła się na deskach Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) oraz Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie, gdzie kształciła się pod kierunkiem Toma Krausego.
 

[2024]