Inauguracja sezonu artystycznego 2023/2024 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Inauguracja sezonu artystycznego 2023/2024
Eva Vogel, fot. Uwe Hauth

Intrygujący program koncertu inaugurującego sezon artystyczny 2023/2024 w Filharmonii Narodowej przybierze formę spotkania wielkich klasyków. Choć mogłoby się wydawać, że twórczość Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego wciąż wyznacza obraz współczesnej muzyki polskiej, coraz częściej zalicza się ją do kanonu muzycznej przeszłości. Program rozpoczęcia nowego sezonu artystycznego przypomina o ważnych wydarzeniach związanych ze wspomnieniem tych trzech innowacyjnych kompozytorów: 110. rocznicy urodzin Lutosławskiego i 90. rocznicy urodzin Pendereckiego i Góreckiego. Również Ludwig van Beethoven w swoich czasach uchodził za rewolucjonistę (ale i ekscentryka), dla kolejnych zaś pokoleń stał się uosobieniem tego, co klasyczne (a dla wielu tego, co najlepsze). Burzliwa historia recepcji jego monumentalnej IX Symfonii d-moll dowodzi, że znaczenie danego dzieła nie jest nigdy określone raz na zawsze. Fascynowali się nią nie tylko muzycy i słuchacze o odmiennych upodobaniach, lecz także reprezentanci odmiennych opcji politycznych i wyznawcy skrajnych ideologii. Na swojej drodze napotkała zarówno nacjonalizm, jak i dający nadzieję uniwersalizm. Obecnie jeden z tematów finału Symfonii, uznanego przez część współczesnych Beethovenowi krytyków za przejaw ekstrawagancji, należy do najbardziej rozpoznawalnych melodii zachodniej kultury muzycznej i znany jest jako hymn Unii Europejskiej.

Bartłomiej Gembicki

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Iwona Sobotka

Artystka zdobyła międzynarodowe uznanie jako laureatka Głównej Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Królowej Elżbiety Belgijskiej.

W sezonie artystycznym 2022/2023 Iwona Sobotka eksploruje repertuar kompozytorów słowiańskich, debiutując w Teatro Real w Madrycie w operze Nos Dmitrija Szostakowicza, w Królu Rogerze Karola Szymanowskiego w Chicago Opera Theater oraz jako tytułowa Rusałka w arcydziele Antonína Dvořáka w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Wystąpi także w Tosce Giacoma Pucciniego w Saragossie i Manon Lescaut w Poznaniu, wykona koncertową wersję Parii Stanisława Moniuszki w Berliner Philharmonie, towarzyszyć będzie także London Symphony Orchestra pod batutą sir Simona Rattle’a, Nashville Symphony, Orkiestrze Filharmonii Narodowej w Warszawie i innym.

Artystka debiutowała na scenie operowej Opéra national de Paris, wcielając się w role Pierwszej Damy (w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta) oraz Ygraine (w Ariadnie i Sinobrodym Paula Dukasa). Z dużym sukcesem występowała także jako Tatiana (Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego), Donna Anna (Don Giovanni Mozarta), Violetta (La Traviata Giuseppe Verdiego), Magda (Jaskółka Pucciniego), Mimi (Cyganeria Pucciniego) oraz Liu (Turandot Pucciniego). Wykonywała rolę Paminy w słynnej interpretacji Czarodziejskiego fletu Mozarta w reżyserii Barriego Kosky’ego w Komische Oper Berlin. Występowała w Niemczech, Australii, Nowej Zelandii, Makau i Tajwanie, zdobywając przychylność międzynarodowej krytyki.

Artystka obecna była także na festiwalowych scenach Osterfestspiele Baden-Baden, Bayreuther Festspiele, Schleswig Holstein Music Festival oraz Tokyo Spring Festival. W 2010 roku Iwona Sobotka wzięła udział w organizowanym przez Piotra Anderszewskiego programie „Szymanowski Focus”, promującym muzykę Karola Szymanowskiego poprzez koncerty w Wigmore Hall i Carnegie Hall. Współpracowała z Piotrem Beczałą przy nagraniu wszystkich pieśni Karola Szymanowskiego dla Channel Classics – efektem tego projektu fonograficznego była Nagroda Fryderyk. Kolejne nagranie artystki, Pieśni księżniczki z baśni, zarejestrowane we współpracy z sir Simonem Rattlem i Birmingham Symphony Orchestra, otrzymało pięć gwiazdek w BBC Music Magazine.

Po ukończeniu studiów na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie Iwona Sobotka kontynuowała naukę pod kierunkiem wybitnego artysty i pedagoga, Toma Krause w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie.

 

[2022]