Inauguracja sezonu artystycznego 2023/2024 Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Inauguracja sezonu artystycznego 2023/2024
Eva Vogel, fot. Uwe Hauth

Intrygujący program koncertu inaugurującego sezon artystyczny 2023/2024 w Filharmonii Narodowej przybierze formę spotkania wielkich klasyków. Choć mogłoby się wydawać, że twórczość Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego wciąż wyznacza obraz współczesnej muzyki polskiej, coraz częściej zalicza się ją do kanonu muzycznej przeszłości. Program rozpoczęcia nowego sezonu artystycznego przypomina o ważnych wydarzeniach związanych ze wspomnieniem tych trzech innowacyjnych kompozytorów: 110. rocznicy urodzin Lutosławskiego i 90. rocznicy urodzin Pendereckiego i Góreckiego. Również Ludwig van Beethoven w swoich czasach uchodził za rewolucjonistę (ale i ekscentryka), dla kolejnych zaś pokoleń stał się uosobieniem tego, co klasyczne (a dla wielu tego, co najlepsze). Burzliwa historia recepcji jego monumentalnej IX Symfonii d-moll dowodzi, że znaczenie danego dzieła nie jest nigdy określone raz na zawsze. Fascynowali się nią nie tylko muzycy i słuchacze o odmiennych upodobaniach, lecz także reprezentanci odmiennych opcji politycznych i wyznawcy skrajnych ideologii. Na swojej drodze napotkała zarówno nacjonalizm, jak i dający nadzieję uniwersalizm. Obecnie jeden z tematów finału Symfonii, uznanego przez część współczesnych Beethovenowi krytyków za przejaw ekstrawagancji, należy do najbardziej rozpoznawalnych melodii zachodniej kultury muzycznej i znany jest jako hymn Unii Europejskiej.

Bartłomiej Gembicki

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Eva Vogel

Urodzona w Niemczech, studia odbywała w Mannes College of Music w Nowym Jorku (licencjat) i na Yale University (magisterium). Kształciła się również pod kierunkiem Christy Ludwig i Brigitte Fassbaender. Była członkiem Internationale Opernstudio der Oper Köln, a następnie została solistką oper w Düsseldorfie i Innsbrucku.

Występowała w Staatsoper Berlin, Grand Théâtre de Genève, Concertgebouw w Amsterdamie, Philharmonie Berlin, Sali Wiener Musikverein, Teatro Massimo Vittorio Emanuele w Palermo (Sycylia) i Royal Opera House – Covent Garden w Londynie. Brała udział w wielu operach Richarda Wagnera podczas festiwalu Aix-en-Provence i Osterfestspiele Salzburg.

Eva Vogel współpracuje z takimi dyrygentami, jak sir Simon Rattle, sir John Eliot Gardiner, Kent Nagano, Andrew Manze, Ivor Bolton, Pietari Inkinen, Axel Kober, Jonathan Nott, Juraj Valcuha, Edo de Waart i Ingo Metzmacher.

W ostatnim czasie uczestniczyła w wykonaniach: Pieśni o ziemi Gustava Mahlera (NDR Radiophilharmonie, dyr. Andrew Manze), Nuits d'été Hectora Berlioza (Tonkünstler-Orchester, dyr. Ivor Bolton), Missa solemnis Ludwiga van Beethovena (Orchestra RAI, dyr.  Juraj Valcuha), Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta (dyr. John Axelrod), IX Symfonii Beethovena (Berliner Philharmoniker, dyr. sir Simon Rattle) w Berlinie oraz podczas tournée koncertowych (Paryż, Wiedeń, Nowy Jork, Tajpej i Tokio), a także w operach: Czarodziejskim flecie Mozarta (dyr. Asher Fisch), Złocie RenuWalkirii Wagnera (Bayerisches Staatsorchester, dyr. sir Simon Rattle) oraz berlińskiej premierze The Monster in the Maze Jonathana Dove'a (2015).

W obecnym sezonie występuje m.in. z Concerto Köln (dyr. Kent Nagano) w artystyczno-historycznym projekcie Złoto Renu / Pierścień Nibelunga w wielu miastach Europy (Drezno, Kolonia, Amsterdam, Ravello i Lucerna). Pieśń o ziemi Mahlera zaprezentuje w Copenhagen Phil (dyr. Toshiyuki Kamioka) i Filharmonii Belgradzkiej (dyr. Daniel Raiskin), a w Bremer Philharmoniker (dyr. Hansjörg Albrecht) zaśpiewa solową partię w Requiem Giuseppe Verdiego. Artystka ma również zaplanowane recitale podczas Klavier-Festival Ruhr i Westfälisches Musikfestival Hamm.

 

[2023]