Jubileusz 70-lecia Chóru Filharmonii Narodowej Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Jubileusz 70-lecia Chóru Filharmonii Narodowej
Chór Filharmonii Narodowej i Bartosz Michałowski, fot. Grzesiek Mart

90. rocznica urodzin Krzysztofa Pendereckiego
90. rocznica urodzin Henryka Mikołaja Góreckiego
110. rocznica urodzin Witolda Lutosławskiego
10. rocznica śmierci Wojciecha Kilara
550. rocznica urodzin i 480. rocznica śmierci Mikołaja Kopernika 

Program kolejnego nadzwyczajnego koncertu z okazji jubileuszu 70-lecia Chóru Filharmonii Narodowej przedstawia historię ostatnich siedmiu dekad polskiej muzyki chóralnej – przy czym jest to historia otwarta.

Najstarszy z utworów powstał na początku lat pięćdziesiątych minionego stulecia, najnowszy zaś zamówiony został specjalnie na tę okazję u Mikołaja Piotra Góreckiego. Będzie to kompozycja do słów tzw. Pieśni słonecznej Franciszka z Asyżu, najstarszego zabytku włoskiej poezji z przypisanym autorstwem, sławiącej Boga, przejawiającego się w ciałach niebieskich, żywiołach i śmierci.

Program koncertu odwołuje się również do licznych rocznic związanych z czołowymi kompozytorami muzyki polskiej ostatnich kilku dekad: Witoldem Lutosławskim, Henrykiem Mikołajem Góreckim, Krzysztofem Pendereckim i Wojciechem Kilarem. W dorobku każdego z nich muzyka chóralna zajmowała szczególne miejsce. Kompozytorzy chętnie nawiązywali przy tym do tradycji polskiej muzyki ludowej oraz tematyki religijnej.

Podczas wieczoru nie zabraknie również odniesienia do 550. rocznicy urodzin i 480. rocznicy śmierci Mikołaja Kopernika. Będzie to okazja do przypomnienia trzychórowej kantaty Andrzeja Koszewskiego – muzycznej emanacji opisywanego przez wielkiego astronoma uniwersum.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Bartosz Michałowski

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Choru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie, m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii. Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego.

Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022. Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Opus 966” oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chorem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Zoltana Kodálya i Aleksandra Grieczaninowa, Petite messe solennelle Gioachina Rossiniego, Mszę „Koronacyjną” i Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta, oratoria Paulus Felixa Mendelssohna‑Bartholdy’ego, Mesjasz Georga Friedricha Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Ludwiga van Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Stanisława Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina (dyr. Michaił Jurowski), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkudziesięciu koncertów wokalno-instrumentalnych Choru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ma stopień doktora).

 

[2023]