Koncert charytatywny "Muzycy Muzykom" Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści

Muzycy i pracownicy Filharmonii Narodowej, głęboko poruszeni sytuacją w Ukrainie, podjęli inicjatywę zorganizowania specjalnego koncertu poświęconego Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Ukrainy oraz Narodowemu Chórowi Ukrainy „Dumka”.

Dochód z biletów na ten koncert zostanie przeznaczony na rzecz Orkiestry i Chóru z Kijowa. Małgorzata Pańko-Edery, Rafał Siwek i Andrzej Boreyko oraz artyści Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej, pracownicy Filharmonii Narodowej a także osoby i firmy współpracujące przy organizacji tego wydarzenia zrzekają się wynagrodzenia.

Koncert będzie transmitowany na żywo w serwisie live.bilety24.pl - dostęp-cegiełkę w cenie 50 zł można wykupić tutaj.

 




Łagodna, uduchowiona, zanurzona w eufonicznych współbrzmieniach chóralna modlitwa-medytacja i monumentalna, udramatyzowana, operowa w swym duchu msza żałobna – dzieła Walentina Silwestrowa i Giuseppe Verdiego zabrzmią podczas koncertu Muzycy Muzykom.

Modlitwa za Ukrainę została skomponowana przez Silwestrowa w 2014 roku pod wpływem dramatycznych wydarzeń kijowskiego Euromajdanu. Dzieła chóralne, które wówczas stworzył, stały się osobistą, artystyczną manifestacją ukraińskiego twórcy, wyrazem jego niezachwianej wiary w sens walki swojego narodu. Dziś – osiem lat później – ta ascetyczna miniatura a cappella zyskuje zupełnie nowy kontekst – taki, który zasmuca, przygnębia i przeraża daleko bardziej, niż miało to miejsce w latach ukraińskiej „rewolucji godności”.

Modlitwa za Ukrainę stanowi preludium do Messa da Requiem – dzieła, w którym potężne, budzące lęk i grozę trąby Sądu Ostatecznego z sekwencji Dies irae są jego bezspornym centrum i osią konstrukcyjną. Pieśń Silwestrowa jest wyciszona, skupiona, niemal ascetyczna, z kolei Verdiowskie Requiem to kalejdoskop wyrazistych muzycznych emocji, sąsiadujących ze sobą części o skrajnie zróżnicowanej ekspresji. Verdi zachwyca melodyką, barwną instrumentacją, mistrzostwem w posługiwaniu się technikami polifonicznymi, Silwestrow – skłania do zadumy pięknem prostych, tonalnych współbrzmień.

Trudno byłoby znaleźć dwa bardziej różne od siebie dzieła – teraz jednak zyskują one niekwestionowany wspólny mianownik. Artyści Filharmonii Narodowej przemawiają sztuką dawnych i współczesnych mistrzów – i modlą się za Ukrainę.


 



Bilety-cegiełki są już dostępne w kasach Filharmonii oraz w serwisie bilety24.pl (serwis nie pobiera prowizji).

Zamknij

Liudmyla Monastyrska

Najbliższe plany artystki obejmują występy w Metropolitan Opera w Nowym Jorku (tytułowa partia w Turandot Pucciniego), Deutsche Oper Berlin (Leonora w Mocy przeznaczenia Verdiego) oraz w Arena di Verona (Aida Verdiego – rola tytułowa).

W obecnym sezonie Liudmyla Monastyrska wykonuje partię Abigail w Nabucco (Royal Opera House, Covent Garden w Londynie), tytułowe role w operach: Aida (Teatro San Carlo w Neapolu) i Makbet Verdiego (Bayerische Staatsoper w Monachium i podczas cyklu koncertów Opera Gala w Staatsoper Unter den Linden w Berlinie).

W sezonie 2019/2020 odnosiła sukcesy w mediolańskim Teatro alla Scala jako Leonora w Trubadurze Verdiego, Staatsoper Hamburg jako Abigail w Nabucco, a także jako Odabella w Attyli Verdiego z Münchener Rundfunkorchester, debiutowała również jako Tosca (w operze Pucciniego) w Teatro dell’Opera di Roma.

W sezonie 2018/2019 wystąpiła w nowej inscenizacji Mocy przeznaczenia w Royal Opera House, Covent Garden, w Tosce w Gran Teatre del Liceu (Opera Barcelona) i Deutsche Oper Berlin, jak również w Wiener Staatsoper, śpiewając partię Abigail w Nabucco.

W 2017/2018 debiutowała w Los Angeles Opera w roli Abigail w Nabucco u boku Plácida Dominga, Houston Grand Opera w roli Normy (w operze Belliniego) oraz jako Manon Lescaut (w operze Puccciniego) w Gran Teatre del Liceu. Artystka odbyła także tournée po Japonii, śpiewając tytułową Lady Makbet z zespołami Royal Opera House, Covent Garden pod dyrekcją Antonia Pappana.

 

[2022]