Koncert charytatywny "Muzycy Muzykom" Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści

Muzycy i pracownicy Filharmonii Narodowej, głęboko poruszeni sytuacją w Ukrainie, podjęli inicjatywę zorganizowania specjalnego koncertu poświęconego Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Ukrainy oraz Narodowemu Chórowi Ukrainy „Dumka”.

Dochód z biletów na ten koncert zostanie przeznaczony na rzecz Orkiestry i Chóru z Kijowa. Małgorzata Pańko-Edery, Rafał Siwek i Andrzej Boreyko oraz artyści Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej, pracownicy Filharmonii Narodowej a także osoby i firmy współpracujące przy organizacji tego wydarzenia zrzekają się wynagrodzenia.

Koncert będzie transmitowany na żywo w serwisie live.bilety24.pl - dostęp-cegiełkę w cenie 50 zł można wykupić tutaj.

 




Łagodna, uduchowiona, zanurzona w eufonicznych współbrzmieniach chóralna modlitwa-medytacja i monumentalna, udramatyzowana, operowa w swym duchu msza żałobna – dzieła Walentina Silwestrowa i Giuseppe Verdiego zabrzmią podczas koncertu Muzycy Muzykom.

Modlitwa za Ukrainę została skomponowana przez Silwestrowa w 2014 roku pod wpływem dramatycznych wydarzeń kijowskiego Euromajdanu. Dzieła chóralne, które wówczas stworzył, stały się osobistą, artystyczną manifestacją ukraińskiego twórcy, wyrazem jego niezachwianej wiary w sens walki swojego narodu. Dziś – osiem lat później – ta ascetyczna miniatura a cappella zyskuje zupełnie nowy kontekst – taki, który zasmuca, przygnębia i przeraża daleko bardziej, niż miało to miejsce w latach ukraińskiej „rewolucji godności”.

Modlitwa za Ukrainę stanowi preludium do Messa da Requiem – dzieła, w którym potężne, budzące lęk i grozę trąby Sądu Ostatecznego z sekwencji Dies irae są jego bezspornym centrum i osią konstrukcyjną. Pieśń Silwestrowa jest wyciszona, skupiona, niemal ascetyczna, z kolei Verdiowskie Requiem to kalejdoskop wyrazistych muzycznych emocji, sąsiadujących ze sobą części o skrajnie zróżnicowanej ekspresji. Verdi zachwyca melodyką, barwną instrumentacją, mistrzostwem w posługiwaniu się technikami polifonicznymi, Silwestrow – skłania do zadumy pięknem prostych, tonalnych współbrzmień.

Trudno byłoby znaleźć dwa bardziej różne od siebie dzieła – teraz jednak zyskują one niekwestionowany wspólny mianownik. Artyści Filharmonii Narodowej przemawiają sztuką dawnych i współczesnych mistrzów – i modlą się za Ukrainę.


 



Bilety-cegiełki są już dostępne w kasach Filharmonii oraz w serwisie bilety24.pl (serwis nie pobiera prowizji).

Zamknij

Małgorzata Pańko-Edery

Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie w klasie Krystyny Szostek-Radkowej, wyróżniona Medalem Magna cum Laude. Laureatka konkursów wokalnych, m.in. Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (I nagroda) oraz w Dusznikach Zdroju (I nagroda w kategorii oratoryjno-pieśniarskiej i Grand Prix).

Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej wystąpiła w partii Poliny w Damie pikowej, Olgi w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Suzuki w Madame Butterfly Pucciniego, Jadwigi w Strasznym dworze Moniuszki, Madelon i Bersi w Andrea Chénier Giordana, Margret w Wozzecku Berga, III Damy w Czarodziejskim flecie Mozarta, Zosi w Zabobonie, czyli Krakowiakach i Góralach Kurpińskiego, Ciotki Pelagii w Magicznym Doremiku Ptaszyńskiej, Rosalie w Przysiędze Tansmana, Krystyny w Pasażerce Wajnberga, Zofii w Halce Moniuszki i Luizy w Diabłach z Loudun Pendereckiego.

Artystka jest gościnną solistką Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze. Zadebiutowała tam rolą Charlotte w Wertherze Masseneta, była również Olgą w Eugeniuszu Onieginie oraz tytułową Carmen. Z zespołem tego teatru wystąpiła w moskiewskim Teatrze Bolszoj (Olga w Eugeniuszu Onieginie). Śpiewała w Czarodziejskim flecie (III Dama) w Rheinsbergu. W Operze Śląskiej w Bytomiu oraz w Operze Bałtyckiej pojawiła się jako Olga w Eugeniuszu Onieginie. W Opera Nova w Bydgoszczy śpiewała partię Jasia w operze Jaś i Małgosia Humperdincka.

Współpracowała z wieloma znakomitymi reżyserami, takimi jak Laco Adamik, Achim Freyer, David Pountney, Maciej Prus, Mariusz Treliński, Krzysztof Warlikowski, Andrejs Žagars, Marek Weiss, Keith Warner, oraz dyrygentami – Gabrielem Chmurą, Lawrencem Fosterem, Jackiem Kaspszykiem, Kazimierzem Kordem, Miguelem Á. Gómez-Martinezem, Markiem Minkowskim, Grzegorzem Nowakiem, Krzysztofem Pendereckim i Antonim Witem.

W repertuarze oratoryjno-kantatowym Małgorzaty Pańko-Edery znajduje się wiele dzieł – msze i Stabat Mater, a także IX Symfonia Beethovena, Aleksander Newski Prokofiewa, II, III i VIII Symfonia Mahlera, Rapsodia na alt Brahmsa. Artystka wykonuje także utwory kameralne i pieśni.

 

[2022]