Koncert charytatywny "Muzycy Muzykom" Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści

Muzycy i pracownicy Filharmonii Narodowej, głęboko poruszeni sytuacją w Ukrainie, podjęli inicjatywę zorganizowania specjalnego koncertu poświęconego Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Ukrainy oraz Narodowemu Chórowi Ukrainy „Dumka”.

Dochód z biletów na ten koncert zostanie przeznaczony na rzecz Orkiestry i Chóru z Kijowa. Małgorzata Pańko-Edery, Rafał Siwek i Andrzej Boreyko oraz artyści Orkiestry i Chóru Filharmonii Narodowej, pracownicy Filharmonii Narodowej a także osoby i firmy współpracujące przy organizacji tego wydarzenia zrzekają się wynagrodzenia.

Koncert będzie transmitowany na żywo w serwisie live.bilety24.pl - dostęp-cegiełkę w cenie 50 zł można wykupić tutaj.

 




Łagodna, uduchowiona, zanurzona w eufonicznych współbrzmieniach chóralna modlitwa-medytacja i monumentalna, udramatyzowana, operowa w swym duchu msza żałobna – dzieła Walentina Silwestrowa i Giuseppe Verdiego zabrzmią podczas koncertu Muzycy Muzykom.

Modlitwa za Ukrainę została skomponowana przez Silwestrowa w 2014 roku pod wpływem dramatycznych wydarzeń kijowskiego Euromajdanu. Dzieła chóralne, które wówczas stworzył, stały się osobistą, artystyczną manifestacją ukraińskiego twórcy, wyrazem jego niezachwianej wiary w sens walki swojego narodu. Dziś – osiem lat później – ta ascetyczna miniatura a cappella zyskuje zupełnie nowy kontekst – taki, który zasmuca, przygnębia i przeraża daleko bardziej, niż miało to miejsce w latach ukraińskiej „rewolucji godności”.

Modlitwa za Ukrainę stanowi preludium do Messa da Requiem – dzieła, w którym potężne, budzące lęk i grozę trąby Sądu Ostatecznego z sekwencji Dies irae są jego bezspornym centrum i osią konstrukcyjną. Pieśń Silwestrowa jest wyciszona, skupiona, niemal ascetyczna, z kolei Verdiowskie Requiem to kalejdoskop wyrazistych muzycznych emocji, sąsiadujących ze sobą części o skrajnie zróżnicowanej ekspresji. Verdi zachwyca melodyką, barwną instrumentacją, mistrzostwem w posługiwaniu się technikami polifonicznymi, Silwestrow – skłania do zadumy pięknem prostych, tonalnych współbrzmień.

Trudno byłoby znaleźć dwa bardziej różne od siebie dzieła – teraz jednak zyskują one niekwestionowany wspólny mianownik. Artyści Filharmonii Narodowej przemawiają sztuką dawnych i współczesnych mistrzów – i modlą się za Ukrainę.


 



Bilety-cegiełki są już dostępne w kasach Filharmonii oraz w serwisie bilety24.pl (serwis nie pobiera prowizji).

Zamknij

Rafał Siwek

Artysta regularnie występuje na prestiżowych scenach operowych: Teatro alla Scala w Mediolanie (Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta, Don Carlo Giuseppe Verdiego), Opéra Bastille w Paryżu (Lohengrin Richarda Wagnera, Moc przeznaczenia Verdiego, Łucja z Lammermooru Gaetana Donizettiego), Bayerische Staatsoper w Monachium (Nabucco, Aida, Luiza Miller, Don Carlo, Rigoletto Verdiego, Turandot Giacoma Pucciniego, Eugeniusz Oniegin Piotra Czajkowskiego, Zygfryd Wagnera, Don Giovanni Mozarta), Opernhaus Zürich (Don Carlo, Aida, Don Giovanni), berlińskiej Staatsoper Unter den Linden (Don Carlo, Aida) i Deutsche Oper w Berlinie (Don Giovanni), Staatsoper w Hamburgu (Kniaź Igor Aleksandra Borodina), Semperoper w Dreźnie (Rusałka Antonína Dvořáka), Teatro Real w Madrycie, Teatro Colón w Buenos Aires, Dutch National Opera w Amsterdamie, Arena di Verona, Teatro dell’Opera di Roma (Aida, Tristan i Izolda), Teatru Bolszoj w Moskwie (Borys Godunow Modesta Musorgskiego, Pskowianka Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, Kniaź Igor), Teatru Maryjskiego w Petersburgu (Kniaź Igor), La Monnaie w Brukseli (Zbójcy Verdiego, Don Giovanni), Teatro di San Carlo w Neapolu, Teatro Regio w Turynie (Don Carlo), Teatro Comunale w Bolonii (Norma Vincenza Belliniego, Jolanta Czajkowskiego), Teatro Regio w Parmie (Simon Boccanegra, Luiza Miller), Teatro Massimo w Palermo (Simon Boccanegra), Israeli Opera w Tel Awiwie, New National Theatre w Tokio (Latający Holender Wagnera) oraz w salach koncertowych: Philharmonie de Paris (Verdi Gala z Plácido Domingo), Concertgebouw w Amsterdamie (Dziewica Orleańska Czajkowskiego, Simon Boccanegra), Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie (Requiem Verdiego), Mann Auditorium w Tel Awiwie (Don Carlo) i Bunka Kaikan w Tokio (Czarodziejski flet, Turandot).

Śpiewał pod dyrekcją takich mistrzów batuty, jak Zubin Mehta, Lorin Maazel, Fabio Luisi, Kent Nagano, Alberto Zedda, Roberto Abbado, Semyon Bychkov, Daniel Oren, Kirill Petrenko i Marco Armiliato, współpracując ze znakomitymi reżyserami (Franco Zeffirelli, Pierluigi Pier’Alli, Willy Decker, Jonathan Miller, David McVicar, Hugo de Ana i Adrian Noble).

Rafał Siwek wziął udział w nagraniach: Requiem Verdiego pod batutą Zubina Mehty (dla wytwórni TDK) i Lorina Maazela (Medici Art), a także oper, takich jak Edgar Pucciniego u boku Plácida Dominga (Deutsche Grammophon), Luiza Miller (Unitel), Norma (Hardy Classic), Nabucco i Don Giovanni (BelAir classiques), jak również uczestniczył w nagraniu IX Symfonii Ludwiga van Beethovena pod batutą Lorina Maazela (Kultur).

Artysta otrzymał Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” oraz dwukrotnie Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego śpiewaka (2014, 2015).

 

[2023]