Koncert chóralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert chóralny
Bartosz Michałowski, fot. Weronika Kosińska

Requiem stanowi wyjątkowy gatunek muzyczny, którego niemal każdy przykład związany jest z opłakiwaniem konkretnej osoby lub zbiorowości. Początkowo za tytułem requiem stało opracowanie tekstów żałobnego nabożeństwa mszalnego, sztywno określonych przez księgi liturgiczne. Z czasem gatunek usamodzielnił się za sprawą kompozytorów coraz swobodniej dobierających słowa cyklu. Za powód skomponowania przejmującego Requiem Herberta Howellsa, jednego z czołowych przedstawicieli angielskiej chóralistyki minionego stulecia, przez długi czas uważano najboleśniejszą stratę, jakiej doświadczyć miał kompozytor w swoim życiu – śmierć syna. Badania archiwalne pokazały jednak, że kompozycja powstała kilka lat wcześniej. Dopiero z czasem utwór nabrał nowego, przytłaczająco osobistego znaczenia dla jego autora, który z publikacją dzieła czekał niemal czterdzieści lat. Kompozycję wykona Chór Filharmonii Narodowej, prowadzony przez swojego dyrektora Bartosza Michałowskiego. Podczas koncertu zabrzmi wyjątkowy program z religijną muzyką chóralną powstałą w różnych zakątkach XX-wiecznej Europy, utkany w dużej mierze wokół tematyki przemijania. Kulminację programu stanowić będzie Missa brevis Svena-Davida Sandströma, zmarłego przed kilku laty szwedzkiego kompozytora, którego 80. rocznica urodzin przypada w tym roku.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Anna Bernacka

Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie śpiewu Ewy Czermak oraz Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze w klasie Carol Richardson-Smith. Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Accademia Rossiniana w Pesaro i Richard Wagner Stipendium Bayreuth.

Jest laureatką i finalistką wielu międzynarodowych konkursów, takich jak Międzynarodowy Konkurs Wokalny im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, International Antonín Dvořák Singing Competition w Karlowych Warach, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Haliny Halskiej-Fijałkowskiej we Wrocławiu. Śpiewaczka brała udział w kursach mistrzowskich Teresy Berganzy Vargas, Christy Ludwig, Teresy Żylis-Gary, Heleny Łazarskiej i Ryszarda Karczykowskiego.

Debiutowała w 2006 roku w Oldenburgisches Staatstheater jako Driada w Ariadnie na Naxos Richarda Straussa; na tej scenie śpiewała także partię matki Marii w Dialogach karmelitanek Francisa Poulenca. W latach 2007–2017 związana była z Operą Wrocławską. Regularnie współpracuje z Komische Oper Berlin, Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Staatsoper Stuttgart, Warszawską Operą Kameralną oraz operami w Łodzi, Białymstoku, Gdańsku, Krakowie, Poznaniu i Szczecinie.

Anna Bernacka ma w swoim bogatym repertuarze liczne partie z oper Wolfganga Amadeusa Mozarta (m.in. Donna Elvira w Don Giovannim, Dorabella w Cosí fan tutte), Gioacchina Rossiniego (m.in. Rozyna w Cyruliku sewilskim, Angelika w Kopciuszku), jak również Georga Friedricha Händla, Giuseppe Verdiego, Georges’a Bizeta, Modesta Musorgskiego, Stanisława Moniuszki, Jacques’a Offenbacha, Johanna Straussa (ojca), Richarda Straussa, Karola Szymanowskiego, Sergieja Prokofiewa, Leoša Janáčka, Krzysztofa Pendereckiego, Ariberta Reimanna, Arthura Honeggera, Paula Hindemitha i innych. Artystka jest także cenionym wykonawcą muzyki oratoryjno- -kantatowej, począwszy od dzieł Johanna Sebastiana Bacha po kompozycje Dmitrija Szostakowicza.

Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak Jacek Kaspszyk, Tadeusz Kozłowski, Stefan Soltesz, Konrad Junghänel, Łukasz Borowicz, Friedrich Heider, Benjamin Bayl, Stefano Montanari, Gerd Schaller, Andriy Yurkevych, José Maria Florencio, Carlo Montanaro, Bassem Akiki, Steven Sloane. Współpracowała ze znakomitymi reżyserami, m.in. z Mariuszem Trelińskim, Keithem Warnerem, Ivonem van Hoevem, Davidem Pountneyem, Christopherem Aldenem, Willym Deckerem, Moshe Leiserem i Patricem Caurierem, Michałem Znanieckim, Hansem-Peterem Lehmannem, Christophem Marthalerem, Brunem Klimkiem, Jurijem Aleksandrowem.

W 2015 roku Anna Bernacka została laureatką Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepsza śpiewaczka”. Artystka wzięła udział w wystawieniu opery Władysława Żeleńskiego Goplana w reżyserii Janusza Wiśniewskiego, które otrzymało w 2017 roku prestiżową International Opera Award. W 2021 roku Anna Bernacka została laureatką programu Scena dla Muzyki Polskiej.

 

[2022]