Koncert chóralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert chóralny
Bartosz Michałowski, fot. Weronika Kosińska

Requiem stanowi wyjątkowy gatunek muzyczny, którego niemal każdy przykład związany jest z opłakiwaniem konkretnej osoby lub zbiorowości. Początkowo za tytułem requiem stało opracowanie tekstów żałobnego nabożeństwa mszalnego, sztywno określonych przez księgi liturgiczne. Z czasem gatunek usamodzielnił się za sprawą kompozytorów coraz swobodniej dobierających słowa cyklu. Za powód skomponowania przejmującego Requiem Herberta Howellsa, jednego z czołowych przedstawicieli angielskiej chóralistyki minionego stulecia, przez długi czas uważano najboleśniejszą stratę, jakiej doświadczyć miał kompozytor w swoim życiu – śmierć syna. Badania archiwalne pokazały jednak, że kompozycja powstała kilka lat wcześniej. Dopiero z czasem utwór nabrał nowego, przytłaczająco osobistego znaczenia dla jego autora, który z publikacją dzieła czekał niemal czterdzieści lat. Kompozycję wykona Chór Filharmonii Narodowej, prowadzony przez swojego dyrektora Bartosza Michałowskiego. Podczas koncertu zabrzmi wyjątkowy program z religijną muzyką chóralną powstałą w różnych zakątkach XX-wiecznej Europy, utkany w dużej mierze wokół tematyki przemijania. Kulminację programu stanowić będzie Missa brevis Svena-Davida Sandströma, zmarłego przed kilku laty szwedzkiego kompozytora, którego 80. rocznica urodzin przypada w tym roku.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Aleksandra Pawluczuk

Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku na kierunku Instrumentalistyka, w klasie fletu poprzecznego Krystyny Gołaszewskiej oraz kierunku wokalistka w klasie śpiewu solowego Cezarego Szyfmana oraz Olgi Pasiecznik. Oba kierunki ukończyła z wyróżnieniem. Uczestniczyła w licznych mistrzowskich kursach muzycznych doskonaląc swoje umiejętności w zakresie gry na flecie oraz śpiewu.

W ramach stypendium Ministerstwa Kultury Federacji Rosyjskiej artystka wzięła udział w Międzynarodowym Festiwalu „Orthodox Music Festival” w Sankt-Petersburgu. Współpracowała regularnie z zespołami Ensemble QuattroVoce, Diletto oraz Il Tempo. Wraz z zespołem Ensemble Quattrovoce nagrała płyty z repertuarem muzyki cerkiewnej Maksyma Berezowskiego (Liturgy of Communion Verses, the sacred works of the 18th century), a także kolędy wschodniosłowiańskie i łacińskie (Orthodox Christmas – Oh! What a Wonder!, Dominus natus est oraz In Natali Domini).

W 2017 roku zdobyła wyróżnienie na XIV Ogólnopolskim Konkursie Moniuszkowskim „Aria i Pieśń Wieczorna” w Białymstoku. W 2019 na deskach Filharmonii Podlaskiej wystąpiła w roli Volpina w operze Aptekarz Josepha Haydna. Od 2021 związana zawodowo z Chórem Filharmonii Narodowej.

 

[2022]