Koncert chóralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert chóralny
Bartosz Michałowski, fot. Weronika Kosińska

Requiem stanowi wyjątkowy gatunek muzyczny, którego niemal każdy przykład związany jest z opłakiwaniem konkretnej osoby lub zbiorowości. Początkowo za tytułem requiem stało opracowanie tekstów żałobnego nabożeństwa mszalnego, sztywno określonych przez księgi liturgiczne. Z czasem gatunek usamodzielnił się za sprawą kompozytorów coraz swobodniej dobierających słowa cyklu. Za powód skomponowania przejmującego Requiem Herberta Howellsa, jednego z czołowych przedstawicieli angielskiej chóralistyki minionego stulecia, przez długi czas uważano najboleśniejszą stratę, jakiej doświadczyć miał kompozytor w swoim życiu – śmierć syna. Badania archiwalne pokazały jednak, że kompozycja powstała kilka lat wcześniej. Dopiero z czasem utwór nabrał nowego, przytłaczająco osobistego znaczenia dla jego autora, który z publikacją dzieła czekał niemal czterdzieści lat. Kompozycję wykona Chór Filharmonii Narodowej, prowadzony przez swojego dyrektora Bartosza Michałowskiego. Podczas koncertu zabrzmi wyjątkowy program z religijną muzyką chóralną powstałą w różnych zakątkach XX-wiecznej Europy, utkany w dużej mierze wokół tematyki przemijania. Kulminację programu stanowić będzie Missa brevis Svena-Davida Sandströma, zmarłego przed kilku laty szwedzkiego kompozytora, którego 80. rocznica urodzin przypada w tym roku.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Wojciech Rasiak

Urodzony 15.10.1993. Naukę muzyki rozpoczął w roku 2000, w Poznańskiej Szkole Chóralnej Jerzego Kurczewskiego, od 2004 chórzysta i wieloletni solista Poznańskiego Chóru Chłopięcego, z którym odbył liczne tournee, m.in. po Boliwii, Japonii, Francji, Niemczech, Belgii, Holandii, Włoszech, Rosji, Ukrainie, Białorusi, Czechach. W 2012 roku rozpoczął edukację w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie Andrzeja Ogórkiewicza, ukończył studia licencjackie z oceną bardzo dobrą oraz studia magisterskie z wyróżnieniem.

Laureat konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych: w 2014 roku zdobył III miejsce na międzynarodowym konkursie Iuventus Canti – Imrich Godin International Vocal Competition we Vrablach oraz wyróżnienie na I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Drezdenku, w 2016 roku – III miejsce na I Międzynarodowym Konkursie Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et gloria”, w 2017 – I miejsce na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Zdzisława Skwary w Mławie i wyróżnienie na Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym „Vox populi” w Jeleniej Górze.

W październiku 2014 zadebiutował w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu w Komedii o niemej żonie Tadeusza Zygfryda Kasserna, wcielając się w rolę Jean Maugier’a, śpiewał również partię Figara w studenckiej inscenizacji Wesela Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz partię Medico w Macbecie Giuseppe Verdiego. Współpracuje również z Filharmonią Poznańską oraz Filharmonią Opolską, gdzie wykonywał partię Jezusa w Pasji wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha. Od września 2016 roku należy do Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie ma możliwość doskonalenia techniki wokalnej pod okiem takich osobistości jak Eytan Pessen, Izabela Kłosińska, Matthias Rexroth, Neil Shicoff, czy Olga Pasiecznik. W latach 2018–2020 był członkiem Międzynarodowego Studia Operowego w Zurychu (International Opera Studio IOS), w ramach którego występował na głównej scenie Opernhaus Zürich w rolach takich jak Basilio w Cyruliku Sewilskim Gioacchino Rossiniego czy Medico w Macbecie Verdiego. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in.: Matjaža Robavsa, Piotra Micińskiego, Heleny Zubanovich, Evy Blahovej, Hedwigi Fassbender.

 

[2022]