Koncert chóralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert chóralny
Bartosz Michałowski, fot. Weronika Kosińska

Requiem stanowi wyjątkowy gatunek muzyczny, którego niemal każdy przykład związany jest z opłakiwaniem konkretnej osoby lub zbiorowości. Początkowo za tytułem requiem stało opracowanie tekstów żałobnego nabożeństwa mszalnego, sztywno określonych przez księgi liturgiczne. Z czasem gatunek usamodzielnił się za sprawą kompozytorów coraz swobodniej dobierających słowa cyklu. Za powód skomponowania przejmującego Requiem Herberta Howellsa, jednego z czołowych przedstawicieli angielskiej chóralistyki minionego stulecia, przez długi czas uważano najboleśniejszą stratę, jakiej doświadczyć miał kompozytor w swoim życiu – śmierć syna. Badania archiwalne pokazały jednak, że kompozycja powstała kilka lat wcześniej. Dopiero z czasem utwór nabrał nowego, przytłaczająco osobistego znaczenia dla jego autora, który z publikacją dzieła czekał niemal czterdzieści lat. Kompozycję wykona Chór Filharmonii Narodowej, prowadzony przez swojego dyrektora Bartosza Michałowskiego. Podczas koncertu zabrzmi wyjątkowy program z religijną muzyką chóralną powstałą w różnych zakątkach XX-wiecznej Europy, utkany w dużej mierze wokół tematyki przemijania. Kulminację programu stanowić będzie Missa brevis Svena-Davida Sandströma, zmarłego przed kilku laty szwedzkiego kompozytora, którego 80. rocznica urodzin przypada w tym roku.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Adam Sławiński

Swoją przygodę z muzyką rozpoczął w wieku 5 lat, w warszawskim chórze chłopięcym Lutnia. Szkołę podstawową ukończył w klasie altówki, szkołę II stopnia w klasie fortepianu rozrywkowego. Studiował muzykologię na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego oraz dyrygenturę chóralną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.

Współpracuje z wieloma krajowymi chórami i zespołami wokalnymi. Jako chórzysta oraz solista zaśpiewał kilkaset koncertów i nagrał kilkadziesiąt płyt. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej, śpiewając tenorem altowym. Jego głos można usłyszeć m.in. na płycie Mikołaj Zieleński: Rosarium Virginis Mariae zespołu muzyki dawnej La Tempesta, filmie dokumentalnym Zieleński: dyskretny urok polichóralności oraz na pierwszym polskim studyjnym nagraniu oratorium Mesjasz Georga Friedricha Händla, na którym zaśpiewał m.in. arię Thou shalt break them.

Od 15 lat jest artystą chóru Filharmonii Narodowej, z którym nagrał płytę Penderecki conducts Penderecki uhonorowaną w 2017 roku nagrodą Grammy w kategorii „Muzyka chóralna”.

 

[2022]