Koncert chóralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert chóralny
Bartosz Michałowski, fot. Weronika Kosińska

Requiem stanowi wyjątkowy gatunek muzyczny, którego niemal każdy przykład związany jest z opłakiwaniem konkretnej osoby lub zbiorowości. Początkowo za tytułem requiem stało opracowanie tekstów żałobnego nabożeństwa mszalnego, sztywno określonych przez księgi liturgiczne. Z czasem gatunek usamodzielnił się za sprawą kompozytorów coraz swobodniej dobierających słowa cyklu. Za powód skomponowania przejmującego Requiem Herberta Howellsa, jednego z czołowych przedstawicieli angielskiej chóralistyki minionego stulecia, przez długi czas uważano najboleśniejszą stratę, jakiej doświadczyć miał kompozytor w swoim życiu – śmierć syna. Badania archiwalne pokazały jednak, że kompozycja powstała kilka lat wcześniej. Dopiero z czasem utwór nabrał nowego, przytłaczająco osobistego znaczenia dla jego autora, który z publikacją dzieła czekał niemal czterdzieści lat. Kompozycję wykona Chór Filharmonii Narodowej, prowadzony przez swojego dyrektora Bartosza Michałowskiego. Podczas koncertu zabrzmi wyjątkowy program z religijną muzyką chóralną powstałą w różnych zakątkach XX-wiecznej Europy, utkany w dużej mierze wokół tematyki przemijania. Kulminację programu stanowić będzie Missa brevis Svena-Davida Sandströma, zmarłego przed kilku laty szwedzkiego kompozytora, którego 80. rocznica urodzin przypada w tym roku.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Ewa Wołoszkiewicz

Ukończyła z wyróżnieniem klasę Śpiewu solowego Szkoły Muzycznej II st. im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie oraz Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie Agnieszki Monasterskiej. Umiejętności wokalne szkoliła podczas kursów prowadzonych m.in. przez Ryszarda Karczykowskiego, Paula Esswooda, Evę Blahovą, Bożenę Betley, Aleksandra Teligę.

Debiutowała na deskach Opery Krakowskiej rolą Paminy w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta. Na swoim koncie ma wykonanie i kreację solowych partii sopranowych w The Fairy Queen Henry’ego Purcella pod batutą Paula Esswooda, a także uczestnictwo w wielu koncertach organizowanych przez krakowską Akademię Muzyczną.

W latach 2013–2020 występowała jako chórzystka i solistka w Chórze Kameralnym Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie. Od 2017 roku współpracuje z Zespołem Wokalnym Lubelskiej Akademii Muzyki Dawnej, wykonując partie solowe m.in. w Pasji wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha, Mesjaszu Georga Friedricha Händla, Requiem d-moll KV 626 oraz Mszy c-moll Mozarta KV 427.

Bierze udział w wielu projektach muzycznych, realizując partie solowe, tak w dużych, jak i małych formach muzycznych.

Występowała m.in. w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego, Teatrze Muzycznym w Lublinie, Operze Krakowskiej, Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, Filharmonii Lwowskiej im. Myrosława Skoryka, Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu oraz Operze Izraela w Tel Awiwie.

 

[2022]