Koncert chóralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert chóralny
Chór Filharmonii Narodowej, Bartosz Michałowski

bilety na ten koncert w sprzedaży od 28.07 (10:00)

 

Pascal Dusapin to kompozytor urodzony w 1955 roku, uczeń Iannisa Xenakisa i Franca Donataniego. W jego utworach wybrzmiewa mikrotonalność, która wynika m.in. z inspiracji muzyką ludową, a także minimalistyczne, modalne harmonie. Granum sinapis z 1992 roku to ośmioczęściowe dzieło na chór a cappella, łączące nieszablonowe podejście do melodii i harmonii z rytualną, niemal transową formą, w której regularnie powtarzane zwroty i zabiegi odsłaniają kolejne obrazy mistycznej wizji. Kompozytor sięgnął po słowa średniowiecznego teologa, dominikanina Eckharta von Hochheima (Mistrza Eckharta; ok. 1260–ok. 1328), pod koniec życia oskarżonego o herezję.

Amao omi Giji Kanczelego z 2005 roku także ma charakter medytacyjny, wyrażający się w długich, eufonicznie zharmonizowanych dźwiękach, śpiewanych przez chór, oraz kantylenowych, delikatnych melodiach w partii kwartetu saksofonowego. Bezsensowna wojna – jak brzmi przekład tytułu dzieła – wykorzystuje słowa Waży Pszaweli (Luki Razikaszwilego; 1861–1915), gruzińskiego poety, reprezentującego ruch narodowo-wyzwoleńczy.

Berliner Messe na chór mieszany i organy powstała w 1990 roku na zamówienie 90. Katholikentag w Berlinie – ekumenicznego i międzyreligijnego festiwalu, organizowanego raz na dwa lata przez Zentralkomitee der deutschen Katholiken w różnych niemieckich diecezjach. Dzieło prawykonano 24 maja tego roku w berlińskiej Katedrze św. Hedwigi. Arvo Pärt zastosował w nim technikę tintinnabuli: stale powtarzane, ale minimalnie modyfikowane komórki muzyczne, prowadzące do – po raz kolejny, w zestawieniu z utworami Dusapina i Kanczelego – mistycznego, oczyszczającego doświadczenia.


Jan Lech

Zamknij

Jakub Pankowiak

Absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu (dyplom z wyróżnieniem) w klasie organów Sławomira Kamińskiego, którego asystentem został po ukończeniu studiów w roku 2008. Doskonalił swoje umiejętności również̇ na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem Magdaleny Czajki, w Musikhochschule Lübeck pod kierunkiem Arvida Gasta (w ramach programów Socrates i Erasmus, 2009), a także podczas krajowych i międzynarodowych kursów mistrzowskich prowadzonych przez takich artystów, jak Susan Landale, Michael Radulescu, Ton Koopman, Harald Vogel, Bine Katrine Bryndorf, Renata Marcinkutė‑Lesieur, Éric Lebrun, Martin Haselböck.
Jakub Pankowiak jest laureatem wielu konkursów organowych w Polsce i za granicą, m.in. Międzynarodowego Konkursu im. Mikalojusa Konstantinasa Čiurlionisa w Wilnie (III miejsce oraz nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworów J.S. Bacha, 2011), Ogólnopolskiego Konkursu Organowego wykonawstwa utworów Buxtehudego w Krakowie (I miejsce, 2008), Międzynarodowego Konkursu Organowego w Opawie (wyróżnienie, 2006), Konkursu Polskiej Muzyki Organowej w Legnicy (I nagroda, 2006), Międzynarodowego Konkursu Organowego im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu (IV miejsce i nagroda dla najmłodszego finalisty konkursu, 2005), Konkursu Muzyki Organowej w ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi (II miejsce, 2004), a także był stypendystą Miasta Poznania (2010). W roku 2017 został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Artysta współpracuje od 2005 roku jako muzyk‑organista z Poznańskim Chórem Chłopięcym (dyr. Jacek Sykulski); wziął udział w nagraniu płyty tego zespołu Boże Narodzenie – Weihnachten (Ponte, 2005).
Występuje jako solista i akompaniator, koncertował w Polsce, Niemczech, Holandii, Belgii, Luksemburgu i Izraelu.

[2021]