Koncert chóralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert chóralny
Chór Filharmonii Narodowej i Bartosz Michałowski, fot. Bartek Barczyk

Dzieła wielogłosowe, polichóralne i jednogłosowe, religijne i świeckie, po łacinie i po francusku, a cappella i z instrumentami. Niemożliwe zdaje się stworzenie krótkiej definicji pojęcia „motet”, która uwzględniłaby wszystkie wcielenia tego gatunku, od średniowiecza do współczesności. Termin wskazywać mógł zarówno na technikę kompozytorską, typową dla tego rodzaju utworów, jak i ich język czy funkcję. Niełatwo też stwierdzić, ile motetów napisał Johann Sebastian Bach. Problem ten nie wynika jedynie z nieznanej dokładnie liczby zaginionych utworów kompozytora, ale również z niejednoznacznej klasyfikacji gatunkowej zachowanej spuścizny, o trudnej do ustalenia chronologii. Zalicza się do nich co najmniej siedem utworów (w większości dwuchórowych i bez partii instrumentów obbligato) z niemieckim tekstem, które w katalogu Wolfganga Schmiedera otrzymały numery od 225 do 230 oraz 1164. Nawiązują one do tradycji XVII-wiecznych motetów protestanckich do słów biblijnych oraz poezji religijnej. W czasach Bacha wykonywano je przeważnie podczas pogrzebów – okoliczności, które nie pozwalały (na ogół) na przepych i tym samym podążanie za nowymi modami. Służyć mogły również jako utwory dydaktyczne. Motet Singet dem Herrn ein neues Lied, śpiewany jeszcze po śmierci Bacha w kościele św. Tomasza w Lipsku (ku zachwytowi Wolfganga Amadeusa Mozarta), mógł być przykładowo wykorzystywany do pracy z bachowskimi wychowankami.

Zamknij

Bartosz Michałowski

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie, m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii.

Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego. Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022. Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Opus 966” oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chórem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Zoltána Kodálya i Aleksandra Grieczaninowa, Petite messe solennelle Gioachina Rossiniego (nagranie otrzymało nominację do ICMA), Mszę „Koronacyjną” i Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta, oratoria Paulus Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Mesjasz Georga Friedricha Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Ludwiga van Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Stanisława Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina pod dyrekcją Michaiła Jurowskiego (zarejestrowanej w 2018 roku), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkudziesięciu koncertów wokalno- instrumentalnych Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

W kwietniu 2024 roku Chór Filharmonii Narodowej pod jego dyrekcją nagrał nową płytę – Paweł Łukaszewski. The Adoration.

Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ma stopień doktora).
 

[2024]