Koncert chóralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert chóralny
Chór Filharmonii Narodowej i Bartosz Michałowski, fot. Bartek Barczyk

Dzieła wielogłosowe, polichóralne i jednogłosowe, religijne i świeckie, po łacinie i po francusku, a cappella i z instrumentami. Niemożliwe zdaje się stworzenie krótkiej definicji pojęcia „motet”, która uwzględniłaby wszystkie wcielenia tego gatunku, od średniowiecza do współczesności. Termin wskazywać mógł zarówno na technikę kompozytorską, typową dla tego rodzaju utworów, jak i ich język czy funkcję. Niełatwo też stwierdzić, ile motetów napisał Johann Sebastian Bach. Problem ten nie wynika jedynie z nieznanej dokładnie liczby zaginionych utworów kompozytora, ale również z niejednoznacznej klasyfikacji gatunkowej zachowanej spuścizny, o trudnej do ustalenia chronologii. Zalicza się do nich co najmniej siedem utworów (w większości dwuchórowych i bez partii instrumentów obbligato) z niemieckim tekstem, które w katalogu Wolfganga Schmiedera otrzymały numery od 225 do 230 oraz 1164. Nawiązują one do tradycji XVII-wiecznych motetów protestanckich do słów biblijnych oraz poezji religijnej. W czasach Bacha wykonywano je przeważnie podczas pogrzebów – okoliczności, które nie pozwalały (na ogół) na przepych i tym samym podążanie za nowymi modami. Służyć mogły również jako utwory dydaktyczne. Motet Singet dem Herrn ein neues Lied, śpiewany jeszcze po śmierci Bacha w kościele św. Tomasza w Lipsku (ku zachwytowi Wolfganga Amadeusa Mozarta), mógł być przykładowo wykorzystywany do pracy z bachowskimi wychowankami.

Zamknij

Orkiestra Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

Pierwszy w Polsce zespół muzyki dawnej, założony w 1957 roku z inicjatywy Stefana Sutkowskiego. Od początku celem orkiestry była popularyzacja zabytków muzyki polskiej. W 1961 roku muzycy zostali współzałożycielami Warszawskiej Opery Kameralnej, stając się jej integralną częścią.

Zespół doskonalił swoje umiejętności u czołowych europejskich specjalistów w dziedzinie historycznych praktyk wykonawczych, uczestniczył także w międzynarodowych projektach koncertowych i nagraniowych, współpracując z wybitnymi artystami, takimi jak Benjamin Bayl, Paul Esswood, José Maria Florêncio, Paul Good-win, Friedrich Haider, Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Wieland Kuijken, Jean-Claude Malgoire, Marek Toporowski, Paul McCreesh i Dirk Vermeulen.

Repertuar MACV obejmuje dzieła od wczesnobarokowych po romantyczne, w tym opery Claudia Monteverdiego, Johna Blowa, Henry’ego Purcella, Jeana--Baptiste’a Lully’ego, Jeana-Philippe’a Rameau, wszystkie sceniczne utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta (rzadko spotykane w repertuarze orkiestr historycznych), a także muzykę Stanisława Moniuszki, Gioachina Rossiniego i innych kompozytorów romantycznych.

Od 2019 roku zespół współpracuje z mistrzami jazzu, m.in. Krzysztofem Herdzinem, Leszkiem Możdżerem i Marcinem Maseckim. Projekt Jazz z MACV łączy historyczne brzmienia z nowoczesnymi aranżacjami. Orkiestra regularnie koncertuje podczas prestiżowych festiwali na całym świecie. Wśród jej ostatnich sukcesów warto wymienić tournée po Japonii (2019) oraz występy w wiedeńskim Musikverein (2022–2024), gdzie prezentowała m.in. symfonie Mozarta, Haydna i Beethovena, a także Pasję wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha.

Dyskografia zespołu obejmuje opery, dzieła polskiego baroku oraz współczesne projekty, takie jak bestsellerowy album Composites Leszka Możdżera, wyróżniony nagrodami, w tym Grand Prix Jazz Melomani. MACV nieustannie łączy tradycję z nowoczesnością, podbijając serca melomanów i krytyków.

 

[2025]