Koncert Czwartkowy - Czarne na białych Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści

Wielkie sukcesy były dopiero przed nimi. Jednak te, które już odnieśli, spowodowały, że nabrali dużej pewności siebie. Podbudowały się ich odwaga twórcza i indywidualizm, wzrósł zapał do poszukiwania nowych możliwości ekspresyjnych. Coraz częściej więc zaczęli mijać się z zastanym porządkiem muzyki i śmielej kształtować nowe jej zasady.

Carl Philipp Emanuel, drugi syn najsłynniejszego z Bachów, rozwinął skrzydła, gdy znalazł zatrudnienie jako klawesynista Fryderyka II – księcia, który niedługo później wstąpił na tron króla Prus. Mimo że słynący z zamiłowania do sztuki Hohenzollern nie darzył młodego Bacha szczególną sympatią i nie zaliczał do ulubionych twórców (wyżej bodaj cenił własne utwory), to uznanie udało mu się zdobyć właśnie na królewskim dworze. Przyznał później, że wtedy po raz pierwszy komponował bez skrępowania. Owocem tego czasu są koncerty na instrumenty klawiszowe, które miał pisać prawdziwie swobodnie i myśląc wyłącznie o sobie.

Z kolei Wolfgang Amadeus Mozart, tworząc tak zwane koncerty wiedeńskie (powstałe w Wiedniu), myśleć miał zwłaszcza o interesach. Szczęśliwie zakończyła się premiera jego opery Uprowadzenie z Seraju i chyba na fali tego sukcesu kompozytor postanowił dać reklamę swych nowych utworów w prasie, zachęcając do kupna ich wydań. Z koncertów był zresztą zadowolony, o czym donosił w liście do ojca: „Są bardzo błyskotliwe, przyjemne dla ucha, lecz nie jałowe […]. Tu i ówdzie są fragmenty, które usatysfakcjonują koneserów, ale są one napisane tak, by nie-koneserzy też byli usatysfakcjonowani, choćby i nie wiedząc, dlaczego”.

Niezależnie jednak, czy utwór miał cel komercyjny, Mozart – jak Bach – myśli w dziele przede wszystkim o sobie i przemawia indywidualnym głosem. Najlepszym tego przykładem jest Koncert A-dur, spośród koncertów wiedeńskich najintymniejszy, nowatorsko oszczędny i przemycający osobisty hołd – cytat z uwertury La calamità de cuori autorstwa swego mentora, Johanna Christiana Bacha, przyrodniego brata Carla Philippa Emanuela.

 

Piotr Mika („Ruch Muzyczny”)

Zamknij

Tomasz Ritter

W 2018 roku został zwycięzcą I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie. „Jego interpretacja jest wyjątkowa, niepowtarzalna” – pisał po konkursie jeden z recenzentów.

Jest też laureatem wielu innych konkursów, m.in. IX Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy. W roku 2018 był nominowany do „Paszportów Polityki”, a w roku następnym - do nagrody „Koryfeusz Muzyki Polskiej”.

Edukację rozpoczął w rodzinnym Lublinie u Bożeny Bechty-Krzemińskiej. W 2008 został uczniem Iriny Rumiancewej-Dabrowski w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 4 w Warszawie. W tamtym czasie wielkie znaczenie miały dla niego spotkania z Wiktorem Mierżanowem i Tatianą Szebanową. Równolegle zdobywał doświadczenie na instrumentach dawnych, współpracując z Petrem Šeflem i na kursach m.in. u Aleksieja Lubimova, Malcolma Bilsona, Andreasa Steiera i Tobiasa Kocha.

Jego zainteresowania zaprowadziły go na studia na Wydziale Wykonawstwa Historycznego i Współczesnego w Moskiewskim Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego, które w 2019 roku ukończył z wyróżnieniem. Studiował pod kierunkiem Aleksieja Lubimova (fortepian i fortepian historyczny), Michaiła Woskresenskiego (fortepian) oraz  Marii Uspienskiej (klawesyn). W latach 2019–2021 odbył studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu u Huberta Rutkowskiego  oraz Menno van Delfta, które ukończył z wyróżnieniem.

Brał udział w wielu festiwalach muzycznych w Polsce i zagranicą, występując solo, kameralnie oraz z towarzyszeniem orkiestry. Współpracował m.in. z Orkiestrą XVIII Wieku, {oh!} Orkiestrą, Bach Collegium Japan, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Polskiego Radia „Amadeus” pod batutą takich dyrygentów jak Masaaki Suzuki, Jerzy Maksymiuk, Agnieszka Duczmal, Łukasz Borowicz, Grzegorz Nowak. Kameralnie występował m.in.  z Kwartetem Martinů, Stradivari Quartett, Royal String Quartet, Konstantym Andrzejem Kulką i Tomaszem Strahlem, Stefanem Tararą oraz Benedekiem Csalogiem.

[2023]