Koncert kameralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert kameralny
Olga Pasiecznik, fot. Andrzej Świetlik

U swych mglistych początków wiolonczela – w odróżnieniu od kojarzonej z muzyką dworską violi da gamba, z którą wbrew pozorom nie łączyło jej bliskie pokrewieństwo – stanowić mogła prosty, akompaniujący instrument basowy. Dopiero od czasów, gdy północnowłoscy lutnicy nadali jej zbliżony do współczesnego wygląd i brzmienie, instrument zaczął się stopniowo usamodzielniać. Musiało jednak upłynąć jeszcze sporo czasu, by wiolonczela, ze względu na poważny ton swojego niskiego rejestru, zyskała miano „najsmutniejszego z instrumentów” czy „muzycznego żałobnika”. Za jeden z najjaśniejszych momentów w historii jej emancypacji uznaje się skomponowanie przez Johanna Sebastiana Bacha Sześciu suit na wiolonczelę solo.

Choć na ogół wiolonczelę spotyka się dziś w towarzystwie innych instrumentów (czy to w składzie kameralnym, czy orkiestrowym), istnieją również utwory i transkrypcje, przeznaczone na zespoły (a nieraz wręcz orkiestry) złożone z samych tylko wiolonczel. Dla przykładu piąta suita z tworzonego na przestrzeni 15 lat cyklu Heitora Villa-Lobosa Bachianas brasileiras, będącego próbą połączenia wysoce cenionego przez kompozytora stylu Bacha i epoki baroku z kulturą tradycyjną Brazylii, przeznaczona jest na sopran i osiem wiolonczel. Utwór ten zabrzmi podczas niezwykłego koncertu, przygotowanego przez członków sekcji wiolonczel Orkiestry Filharmonii Narodowej, z gościnnym udziałem znakomitej śpiewaczki Olgi Pasiecznik.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Olga Pasiecznik

Urodzona w Ukrainie, kształciła się w Konserwatorium w Kijowie oraz w warszawskiej Akademii Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina). W 1992 roku, podczas studiów w Warszawie, zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej, a cztery lata później w Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu (Pamina w Czarodziejskim flecie Mozarta).

Ma na koncie ponad 50 partii operowych, m.in. w dziełach Monteverdiego, Glucka, Händla, Mozarta, Webera, Bizeta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych. Występowała na najbardziej prestiżowych scenach świata, takich jak m.in. Opéra Bastille / Palais Garnier, Théâtre du Châtelet, Salle Pleyel (Paryż), Concertgebouw (Amsterdam), Komische Oper Berlin, Konzerthaus Berlin, Berliner Philharmonie, Elbphilharmonie Hamburg, Teatro Real, Auditorio Nacional de Música (Madryt), Bayerische Staatsoper, Münchner Philharmonie, Palais des Beaux-Arts, Théâtre de la Monnaie (Bruksela), Theater an der Wien, Bregenzer Festspiele, Grand Théâtre de Geneve, Finnish National Opera, Flemish Opera, Suntory Hall (Tokio) oraz Teatr Wielki — Opera Narodowa w Warszawie.

Wykonywała dzieła oratoryjne i symfoniczne w ważnych salach koncertowych we wszystkich niemal krajach Europy, w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Izraelu, Chinach, Japonii i Australii. Śpiewała z najwybitniejszymi orkiestrami pod batutą takich mistrzów, jak lvor Bolton, Andrzej Boreyko, Frans Brüggen, Jean-Claude Casadesus, Marcus Creed, René Jacobs, Dmitri Jurowski, Roy Goodman, Christopher Hogwood, Heinz Holliger, Philippe Herreweghe, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Jean-Claude Malgoire, Marc Minkowski, Kazushi Ono, Andrew Parrott, Krzysztof Penderecki, Trevor Pinnock, Marcello Viotti, Antoni Wit, Massimo Zanetti. Występuje również w repertuarze kameralnym, recitalach oraz w duecie z siostrą – pianistką Natalią Pasiecznik.

W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 60 płyt CD i DVD, dokonała również licznych nagrań radiowo-telewizyjnych.

 

[2022]