Koncert kameralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert kameralny
Calidore String Quartett, fot. Marco Borgreve

Biografowie Franza Schuberta głowią się nad tym, dlaczego ten genialny, niedoceniony w pełni za życia twórca, pozostawił tak wiele niekompletnych partytur i niezrealizowanych szkiców. Podobnie jak w przypadku najsłynniejszego niedokończonego utworu kompozytora (Symfonii h-moll), nie wiadomo, dlaczego Schubert porzucił rozpoczętą zimą 1820 roku pracę nad kwartetem w tonacji c-moll (ukończona pierwsza część zapowiadała wszak pełny sukcesu cykl). Szczęśliwie, nie było to ostatnie słowo Schuberta na gruncie tego gatunku, a samotne ogniwo niekompletnego kwartetu funkcjonuje dziś jako Quartettsatz c-moll

35 lat wcześniej Wolfgang Amadeus Mozart otrzymał zamówienie od jednego z przedsiębiorczych wiedeńskich wydawców na cykl nieskomplikowanych kwartetów fortepianowych, popularnych wśród amatorów i amatorek domowego muzykowania. Utwory Mozarta wyróżniały się jednak na tle podobnego repertuaru i zapowiadały nadejście wielkich romantycznych form, określanych niekiedy mianem kameralnych koncertów fortepianowych.

Trudno mówić o amatorskich adresatach Kwintetu fortepianowego Es-dur Roberta Schumanna, skoro dzieło zadedykował on niezwykle utalentowanej pianistce, swojej żonie Clarze Schumann. To właśnie ona jako solistka wzięła udział w publicznym prawykonaniu utworu w słynnym lipskim Gewandhausie. Kompozycja, nie dająca pianistce niemalże ani chwili wytchnienia, powstała w czasach, gdy Schumannowie z pasją oddawali się analizie muzyki klawiszowej Johanna Sebastiana Bacha.

Zamknij

Calidore String Quartet

Jest jednym z najlepszych na świecie zespołów wykonujących obszerny repertuar muzyki kameralnej, począwszy od kwartetów Ludwiga van Beethovena i Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, po dzieła znanych współczesnych kompozytorów, takich jak György Kurtág, Jörg Widmann czy Caroline Shaw. Od ponad dziesięciu lat występuje w najważniejszych salach koncertowych i festiwalach na świecie; wydał wiele uznanych przez krytyków nagrań i zdobył liczne nagrody.

Mający swoją siedzibę w Nowym Jorku Calidore String Quartet występował w Ameryce Północnej, Europie i Azji. Zespół ma na swoim koncie prawykonania utworów Caroline Shaw, Anny Clyne, Gabrieli Montero, Sebastiana Curriera, Han Lash, Marka-Anthony’ego Turnage’a i Huwa Watkinsa. Koncertował z takimi artystami, jak Anne-Sophie Mutter, Anthony McGill, Jean-Yves Thibaudet, Marc-André Hamelin, Joshua Bell, Emerson String Quartet, Gabriela Montero, David Finckel, Wu Han i wieloma innymi.

W sezonie 2024/2025 Calidore String Quartet wykona wszystkie kwartety smyczkowe Beethovena m.in. w Chamber Music Society of Lincoln Center w Nowym Jorku oraz w pięciu dzielnicach tej metropolii w ramach Diamonstein-Spielvogel Initiative for Music and Community Engagement. W planach zespołu jest również rejestracja tychże kwartetów dla wytwórni Signum Records, dla której nagrał do tej pory płytę Babel z muzyką Roberta Schumanna, Caroline Shaw i Dmitrija Szostakowicza oraz album Resilience z utworami Siergieja Prokofiewa, Leoša Janáčka, Osvalda Golijova i Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego.

Calidore String Quartet powstał w Colburn School w Los Angeles w 2010 roku; jest laureatem głównych nagród najważniejszych amerykańskich konkursów muzyki kameralnej, jak również Borletti-Buitoni Trust Fellowship. Jest również zespołem rezydentem University of Delaware.

Muzycy zespołu grają na następujących instrumentach:

•             Jeffrey Myers – skrzypce Giovanniego Battisty Guadagniniego „Eisenberg” z ok. 1775 roku, smyczki – Dominique Peccatte’a i François Tourte’a;
•             Ryan Meehan – skrzypce Vincenza Panorma z ok. 1775 roku, smyczek Josepha Henry’ego;
•             Jeremy Berry – altówka Umberta Muschiettiego z ok. 1903 roku, smyczek Pierre’a Simona;
•             Estelle Choi – wiolonczela Charles’a Jacquota z ok. 1830 roku.

 

[2025]