Koncert kameralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert kameralny
Calidore String Quartett, fot. Marco Borgreve

Biografowie Franza Schuberta głowią się nad tym, dlaczego ten genialny, niedoceniony w pełni za życia twórca, pozostawił tak wiele niekompletnych partytur i niezrealizowanych szkiców. Podobnie jak w przypadku najsłynniejszego niedokończonego utworu kompozytora (Symfonii h-moll), nie wiadomo, dlaczego Schubert porzucił rozpoczętą zimą 1820 roku pracę nad kwartetem w tonacji c-moll (ukończona pierwsza część zapowiadała wszak pełny sukcesu cykl). Szczęśliwie, nie było to ostatnie słowo Schuberta na gruncie tego gatunku, a samotne ogniwo niekompletnego kwartetu funkcjonuje dziś jako Quartettsatz c-moll

35 lat wcześniej Wolfgang Amadeus Mozart otrzymał zamówienie od jednego z przedsiębiorczych wiedeńskich wydawców na cykl nieskomplikowanych kwartetów fortepianowych, popularnych wśród amatorów i amatorek domowego muzykowania. Utwory Mozarta wyróżniały się jednak na tle podobnego repertuaru i zapowiadały nadejście wielkich romantycznych form, określanych niekiedy mianem kameralnych koncertów fortepianowych.

Trudno mówić o amatorskich adresatach Kwintetu fortepianowego Es-dur Roberta Schumanna, skoro dzieło zadedykował on niezwykle utalentowanej pianistce, swojej żonie Clarze Schumann. To właśnie ona jako solistka wzięła udział w publicznym prawykonaniu utworu w słynnym lipskim Gewandhausie. Kompozycja, nie dająca pianistce niemalże ani chwili wytchnienia, powstała w czasach, gdy Schumannowie z pasją oddawali się analizie muzyki klawiszowej Johanna Sebastiana Bacha.

Zamknij

Federico Colli

Doceniony przez „The Daily Telegraph” za „piękny, delikatny dźwięk i dar lirycznej wypowiedzi”, a przez „Gramophone” uznany za „jednego z bardziej oryginalnych artystów swojego pokolenia”, Federico Colli szybko zwrócił na siebie uwagę międzynarodowej publiczności dzięki przekonującym, niekonwencjonalnym interpretacjom i czystości brzmienia. Zdobywca złotego medalu na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Leeds w 2012 roku został zaliczony przez magazyn „International Piano" do grupy „30 pianistów przed trzydziestym rokiem życia, którzy w nadchodzących latach mogą podbić światowe sceny”. Nagrania artysty dla Chandos Records otrzymały liczne nagrody, w tym Nagranie Roku Presto Classical za album z sonatami Domenica Scarlattiego (2018).

Federico Colli występował na międzynarodowych scenach z takimi orkiestrami, jak Philharmonia Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra i BBC Philharmonic, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Basque National Orchestra, Royal Stockholm Philharmonic Orchestra, Orkiestra Teatru Maryjskiego i Orkiestra Filharmonii Petersburskiej, Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI i Orchestre national d’Île-de-France. Współpracował również z cenionymi dyrygentami, takimi jak Valery Gergiev, Vladimir Ashkenazy, Yuri Temirkanov, Juraj Valčuha, Ion Marin, Thomas Søndergård, Ed Spanjaard, Vasily Petrenko, sir Mark Elder, Dennis Russell Davies i Sakari Oramo.

W sezonie 2024/2025 pianista jest artystą rezydentem Filharmonii im. Leoša Janáčka w Ostrawie, gdzie wykonał Rapsodię na temat Paganiniego Siergieja Rachmaninowa pod dyrekcją Tomáša Netopila, ponadto wystąpi z recitalem oraz podczas koncertu muzyki kameralnej z muzykami orkiestry. Inne zobowiązania bieżącego sezonu obejmują występy w Philharmonie de Paris (III Koncert fortepianowy Rachmaninowa z Orchestre national d’Île-de-France i program kameralny), tournée po Wielkiej Brytanii z Nürnberger Symphoniker (V Koncert fortepianowy Ludwiga van Beethovena i Koncert fortepianowy Edvarda Griega), debiuty z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii im. George’a Enescu w Bukareszcie (I Koncert fortepianowy Dmitrija Szostakowicza) oraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie. Wśród zaplanowanych recitali należy wymienić ponowne występy w praskim Rudolfinum, w Brescii i na Bergamo Festival, dwukrotne w Bechstein Hall w Londynie, a także w Rawennie, Rovereto, Chiasso i Vilagarcia. W lutym 2025 roku artysta będzie współpracował z Calidore String Quartet podczas koncertów w Filharmonii Narodowej w Warszawie i Louisiana Museum of Modern Art w Danii.

Urodzony w Brescii w 1988 roku, Federico Colli studiował w Konserwatorium w Mediolanie, Międzynarodowej Akademii Pianistycznej w Imoli i na Uniwersytecie Mozarteum w Salzburgu pod kierunkiem Sergia Marengoniego, Konstantina Bogina, Borisa Petrushansky’ego i Pavla Gililova.

 

[2025]