Koncert kameralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert kameralny
Agata, Zubel, fot. Łukasz Rajchert

Agata Zubel wraz z muzykami Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Macieja Tomasiewicza sięga po fascynujący, choć rzadko wykonywany repertuar. Three Dawn Rituals to utwór Jamesa MacMillana z czasów, zanim szkocki kompozytor zdobył sławę uduchowionymi dziełami religijnymi. Rytuały to dzieło na zespół kameralny, z użyciem fortepianu preparowanego i z zastosowaniem skal jawajskich. W latach siedemdziesiątych XX wieku György Kurtág zainteresował się literaturą rosyjską. Najmocniej zainspirowała go twórczość poetki Rimmy Dalos. W jej krótkich wierszach odnalazł podobną zdolność kondensacji treści w zwięzłej formie, jak w twórczości swego muzycznego idola, Antona Weberna. Sceny z powieści to cykl piętnastu miniatur – zwierzeń nieszczęśliwie zakochanej kobiety. Duński twórca Anders Koppel jest autorem muzyki filmowej, baletowej, musicali i twórczości klasycznej. 7 Scenes from Everyday Cow Life na zespół kameralny – to dowcipne, krótkie utwory przypominające nieco muzykę z kreskówki. Cykl Folk Songs Luciana Beria powstał w 1964 roku z myślą o jego ówczesnej żonie, primadonnie awangardy, Cathy Berberian. Włoski kompozytor napisał je – jak deklarował – w podziwie dla kunsztu wokalnego małżonki. W skład cyklu wchodzą m.in. autorskie opracowania dwóch pieśni amerykańskich, pieśni ormiańskiej, francuskiej, sycylijskiej, sardyńskiej i dwóch owerniackich, wzbogacone dwiema młodzieńczymi pieśniami kompozytora do tekstów ludowych.
 

Dorota Szwarcman

Zamknij

Maciej Tomasiewicz

Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie ukończył studia w ramach specjalności: kompozycja i teoria muzyki oraz dyrygentura symfoniczno- operowa (potem uzyskał tam stopień doktora sztuk muzycznych) w klasie Szymona Bywalca. Uczestniczył w mistrzowskim kursie dyrygenckim prowadzonym przez Michaela Dittricha w Budapeszcie, gdzie w drodze konkursu otrzymał II nagrodę, a także w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Gabriela Chmurę, Jacka Kaspszyka czy Larry’ego J. Livingstona. Jest związany z Orkiestrą Kameralną Miasta Jaworzna Archetti, z którą współpracował jako skrzypek, a od 2014 roku jako jej dyrygent. W latach 2015–2019 prowadził z sukcesami Polską Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną w Bytomiu oraz Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jako jedyny dyrygent był dwukrotnym beneficjentem programu Instytutu Muzyki i Tańca Dyrygent-rezydent.

Dotychczas asystował dyrygentom tej miary, co: Gabriel Chmura, Matthew Halls, Michaił Jurowski, Jacek Kaspszyk, Michał Klauza, Christoph König, Alexander Liebreich, Ludovic Morlot, Tadeusz Kozłowski, Antoni Wit. Współpracował jako asystent dyrygenta z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oraz Teatrem Wielkim w Łodzi. Prowadził koncerty m.in. z Filharmonią Narodową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, Filharmonią Kaliską, Śląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Muzyki Nowej. Współpracuje z Operą Śląską, w której poprowadził m.in. premierę baletową Szeherezada / Medea z muzyką Rimskiego-Korsakowa i Barbera, a także wznowienie Toski, Dziadka do orzechów, Barona cygańskiego oraz Strasznego dworu. W Białymstoku dyrygował m. in. spektaklami Carmen oraz Turandot. Od września 2019 roku – po wygranym konkursie – jest dyrygentem asystentem dyrektora artystycznego Andrzeja Boreyki w Filharmonii Narodowej. W 2020 roku objął stanowisko kierownika artystycznego Śląskiej Orkiestry Kameralnej.

 

[2021]