Koncert kameralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert kameralny
Valentin Şerban (fot. P. Andrada), Sào Soulez Larivière (fot. J. Reichardt), Tomasz Daroch (fot. Ł. Rajchert), Andrzej Ciepliński (fot. W. Grzędziński), Gabriel Czopka (fot. G. Mart), Tymoteusz Bies (fot. W. Grzędziński)

Aubade to rodzaj pieśni miłosnej (w odróżnieniu od serenady – wykonywanej o poranku). George Enescu sięgnął po ten gatunek na wczesnym etapie swojej twórczości, przypadającej na zmierzch XIX stulecia. W utworze Enescu trzy instrumenty smyczkowe biorą udział w rozkosznych i leniwych porannych przekomarzaniach. W nastroju igraszek i afirmacji życia utrzymany jest również Kwintet D-dur na niecodzienną mieszaną obsadę, skomponowany w tym samym czasie przez nieco starszego Ralpha Vaughana Williamsa. Przepełniony wdziękiem i słodyczą melodii utwór słynnego badacza angielskiego folkloru swoją premierę miał już w nowym stuleciu i stanowił jedno z najbliższych mu dzieł.

Już kilka dekad trwa przywracanie do repertuaru twórczości Ernő Dohnányi'a, węgierskiego imigranta, skazanego w swojej ojczyźnie na długie lata zapomnienia. Jego pierwsze dokonania kompozytorskie zachwyciły sędziwego Johannesa Brahmsa, a jako pianista szybko podbił estrady Wiednia, Londynu i Paryża. Pełen symfonicznego rozmachu Sekstet C-dur op. 37 ukończony został w czasie rekonwalescencji kompozytora po przebytej chorobie i prawykonany w roku 1935. Inaczej niż jego słynni rodacy o folklorystycznych zapędach – Béla Bartók i Zoltán Kodály – których twórczości był promotorem, Dohnányi zwraca się w swoim sekstecie do tradycji późnego niemieckiego romantyzmu, choć nie stroni w nim od właściwego sobie humoru.

Bartłomiej Gembicki


Wydarzenie w ramach Sezonu Kulturalnego Rumunia-Polska 2024-2025

Zamknij

Andrzej Ciepliński

Polski klarnecista, ceniony za oryginalne interpretacje i nadzwyczajną wrażliwość muzyczną. Jako solista koncertuje regularnie z czołowymi orkiestrami, takimi jak Sinfonieorchester Basel, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie czy Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie. Jest jednocześnie aktywnym kameralistą; współpracuje z uznanymi artystami, takimi jak Julian Rachlin, Claudio Bohórquez, Janusz Wawrowski, Sào Soulez Larivière, Tymoteusz Bies, Szymon Nehring czy Anastasia Kobekina.

Kontynuując działalność swojego dziadka, legendarnego polskiego puzonisty Juliusza Pietrachowicza, artysta poszukuje nowych środków wyrazu i poszerza standardowy repertuar klarnetowy poprzez współpracę z  kompozytorami oraz tworzenie nowych aranżacji. W 2024 roku zainaugurował POLIN Music Festival, gdzie zaprezentował dedykowany mu Koncert klarnetowy „Tfiles” Alexa Weisera. Jego debiutancki album Irrberge (DUX 2022), z własną transkrypcją Sonaty na skrzypce i fortepian Claude’a Debussy’ego, został nominowany do nagrody Fryderyk 2023.

Andrzej Ciepliński jest beneficjentem stypendium Fundacji Kościuszkowskiej. Dzięki temu odbył trzymiesięczny staż w YIVO Institute for Jewish Research w Nowym Jorku, rozwijając jeden ze swoich autorskich projektów – Disturb the Silence, będący muzyczną opowieścią o historii żydowskich muzyków z terenów dawnej Galicji. Jego muzycznym mentorem stał się tutaj ceniony klarnecista, płynnie łączący ze sobą muzykę klezmerską, klasyczną i jazz – David Krakauer.

Andrzej Ciepliński ukończył z wyróżnieniem Hochschule für Musik w Bazylei (klasa mistrzowska François Bendy). Jest także absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (klasa Arkadiusza Adamskiego). Katowicka uczelnia przyznała mu wyróżnienie Primus Inter Pares.

 

[2025]