Koncert kameralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert kameralny
Andrzej Bauer, fot. krutowicz.com

Przeźrocza (Slides) Witolda Lutosławskiego to prezent na osiemdziesiąte urodziny Elliotta Cartera (1988). Slajdy, szybko zmieniające się barwne obrazki oddzielane są krótkimi sygnałami perkusji.

Tytuł napisanego pięć lat wcześniej Łańcucha I odnosi się do muzycznej formy utworu. „W utworze zbudowanym na kształt łańcucha muzyka rozdzielona jest na dwa pasma (…). Początek odcinka w jednym paśmie przypada na środek odcinka w paśmie drugim” - tłumaczy kompozytor. Utwór został skomponowany dla zespołu London Sinfonietta. Przyjęty był dość chłodno, ale przetrwał próbę czasu i często powraca na koncertowe sale.

Melodie Kleines Requiem für eine Polka op. 66 Henryka Mikołaja Góreckiego przypominają chorały - jednogłosowe lub multiplikowane równolegle. To jeden z najbardziej zaskakujących utworów kompozytora. Poszczególne części utworu szokują kontrastami nastrojów oscylujących pomiędzy powagą a komizmem.

Beat Furrer w swoim utworze linea dell'orizzonte z 2012 roku jest bliższy stylistyce Lutosławskiego w abstrakcyjnym myśleniu o dźwiękowych figurach. Tytułowa linia horyzontu jest niezmiennie poszukiwana. Kompozytor posłużył się zjawiskiem cieni, które może zdwajać, a zarazem zniekształcać rzeczywistość. Dźwiękowe narracje przecinają się i naśladują nawzajem. Co jest istotą rzeczy, a co cieniem czego? Co rozgranicza te dwa światy? Rzecz w tym, by mieć wątpliwości.

Carola Bauckholt zdecydowanie sprowadza nas na ziemię swoim utworem Treibstoff (Paliwo) z 1995 roku. Artystka znakiem rozpoznawczym swojej twórczości uczyniła dźwięki z codziennego otoczenia. Tworzą one przyjazny, oswojony świat, zaskakująco bliski naszemu potocznemu doświadczeniu. Muzyka Bauckholt pozwala się sobą cieszyć, odnajdywać znajome brzmienia. Jest w tej artystycznej postawie czułość wobec codziennego życia i wyobrażenie ukrytego porządku, który tworzy się sam z różnorodności otaczającego nas świata.

 

Adam Suprynowicz

Zamknij

Chain Ensemble

Orkiestra kameralna, utworzona pod patronatem Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego, koncentruje się na wykonywaniu nie tylko utworów polskiego kom­pozytora, ale również muzyki ostatnich dwóch stuleci. Zespół skupia pełnych energii, kreatywnych muzyków o dużym doświadczeniu, łącząc działalność artystyczną z edukacyjną. Chain Ensemble koncertował na festiwalach muzyki współczesnej „Łańcuch” i „Warszawska Jesień”, a w roku 2016 zainicjował projekt „Unchained”, którego celem jest prezentacja współczesnego repertuaru koncertowego publiczno­ści młodej generacji w mniejszych ośrodkach miejskich. Dyrektorem artystycznym zespołu jest wiolonczelista i dyrygent Andrzej Bauer.

 

[2022]