Koncert kameralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert kameralny
Vision String Quartet, fot. Harald Hoffmann

Przyzwyczajeni do najbardziej kanonicznych dzieł autorów awangardowych możemy ze zdumieniem reagować na ich młodzieńcze próby. Stanowią one często dowody na doskonałe opanowanie przez nich pryncypiów sztuki, z którymi za chwilę mieli w sposób dramatyczny zerwać. To bez wątpienia przypadek Langsamer Satz, nieopusowanej kompozycji na kwartet smyczkowy Antona Weberna. Pełne liryzmu nastrojowe dzieło utrzymane w duchu późnego romantyzmu oddaje zdaniem krytyków nastrój górskiej przechadzki, podczas której kompozytor zakochać się miał w swojej kuzynce i przyszłej żonie, Wilhelminie Mörtl.

Oczarowana aurą Paryża Grażyna Bacewicz powróciła ze swojego drugiego pobytu w stolicy Francji przywożąc do kraju skomponowany tam III Kwartet smyczkowy. Utwór odznacza się pasjonującą witalnością i bogactwem technik przetworzeniowych w częściach skrajnych oraz odważnym odejściem od ścieżki tonalnej w wolnym ogniwie.

Zanim Johannes Brahms uznał, że jakikolwiek skomponowany przez niego kwartet smyczkowy nadaje się do upublicznienia, miał zniszczyć około 20 młodzieńczych prób. Jego admiracja dla osiągnięć Ludwiga van Beethovena na gruncie tego gatunku graniczyła z paraliżującą pracę twórczą fobią. Kwartet c-moll z op. 51, wysłany do wydawcy po latach pracy i poprawek, okazał się jednym z najbardziej przełomowych utworów w dorobku kompozytora. Nawet jeśli są w nim dostrzegalne elementy beethovenowskiego ducha, to można stwierdzić, że tym razem Brahmsowi udało się go poskromić.

 

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Vision String Quartet

W ciągu dziesięciu lat od powstania zespołu, Vision String Quartet stworzył własne, charakterystyczne brzmienie. Dzięki wyjątkowej umiejętności poruszania się między klasycznym repertuarem kwartetu smyczkowego a własnymi kompozycjami, inspirowanymi folkiem, popem, rockiem, funkiem i minimalizmem, czterech wizjonerskich artystów wnosi świeżą energię do muzycznego świata.

Vision String Quartet jest często zapraszany do prestiżowych sal koncertowych, takich jak Elbphilharmonie w Hamburgu, Berliner Philharmonie czy Wigmore Hall w Londynie, a także na renomowane festiwale, takie jak BBC Proms, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Bodenseefestival, Beethovenfest Bonn i Trondheim Chamber Music Festival. Do najważniejszych wydarzeń sezonu 2024/2025 należą występy z cenionymi orkiestrami, m.in. Württembergisches Kammerorchester Heilbronn i Nationaltheater Mannheim, recitale m.in. w Prinzregententheater (Monachium) czy Alte Oper Frankfurt, jak również światowa premiera utworu na kwartet smyczkowy i orkiestrę Floriana Willeitnera (prymariusza Vision String Quartet). Zespół występował podczas tras koncertowych w Japonii, Australii i Korei.

Muzycy kreują innowacyjne i wszechstronne projekty, które dostosowują do każdego miejsca i publiczności. Większość klasyczno-romantycznego oraz współczesnego repertuaru wykonują z pamięci, co umożliwia im swobodę interpretacyjną i bezpośrednią komunikację z publicznością. Aby wzmocnić więź ze słuchaczami, zespół tworzy własne treści wideo podczas występów, zbudował także znaczącą pozycję w mediach społecznościowych. Grupa współpracuje z artystami działającymi w różnych obszarach gatunkowych, eksplorując wszechstronność formuły kwartetu smyczkowego w zupełnie nowych kontekstach. Nadchodzące projekty, które przekraczają granice stylistyczne, obejmują współpracę ze szwedzkim pianistą jazzowym Joelem Lyssaridesem, irańsko-austriackim gitarzystą jazzowym Mahanem Mirarabem, a także prezentację utworów Beli Bartóka wraz z perkusistą Bernhardem Schimpelsbergerem.

Vision String Quartet związany jest wyłącznym kontraktem nagraniowym z wytwórnią Warner Classics. Debiutancki album Memento (2020) otrzymał nagrodę Opus Klassik za najlepsze nagranie muzyki kameralnej. W 2021 roku ukazała się płyta Spectrum z autorską muzyką artystów. Premiera trzeciego albumu zespołu zaplanowana jest na 2025 rok.

Kwartet odnosi sukcesy na prestiżowych konkursach, takich jak Felix Mendelssohn Bartholdy Hochschulwettbewerb w Berlinie czy Concours de Genève (I nagroda i wszystkie nagrody specjalne). Artyści ukończyli studia w dziedzinie muzyki kameralnej pod kierunkiem Artemis Quartett na Universität der Künste Berlin, a także klasę prowadzoną przez Güntera Pichlera (Alban Berg Quartett) w Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie.

Muzycy Vision String Quartet współpracują z marką Thomastik-Infeld.

 

[2025]