Koncert kameralistów Filharmonii Narodowej i NOSPR Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert kameralistów Filharmonii Narodowej i NOSPR
Seweryn Zapłatyński, fot. archiwum artysty

Harfa zaliczana jest do grupy najstarszych instrumentów muzycznych. W swoich licznych wariantach pojawia się ona w muzyce wielu kultur nieprzerwanie od przeszło pięciu tysięcy lat. Jej powabny dźwięk nader rzadko rozbrzmiewa jednak na estradach sal koncertowych w repertuarze solowym i zespołowym. Słuchacze Filharmonii Narodowej będą mieli nie lada okazję do wysłuchania niezwykłych utworów kameralnych z udziałem tego szlachetnego instrumentu. Powstały one w pierwszej połowie XX wieku w kręgu kompozytorów francuskich. To właśnie tutaj objawić się miał po raz pierwszy nowy, odkrywczy pod względem brzmieniowym skład tria instrumentalnego, tworzonego przez flet, altówkę i harfę. Do spopularyzowania zespołu przyczyniły się w dużej mierze eksperymenty dźwiękowe francuskich impresjonistów. Bogatą paletą barw urzeka Introduction et allegro Maurice’a Ravela. Harfie, pełniącej tutaj wiodącą (niczym w koncercie solowym) rolę, towarzyszyć będzie flet, klarnet i kwartet smyczkowy. Utwór zamówiła paryska firma Érard, znana wszak nie tylko z produkcji fortepianów. Przed dwustu laty stworzyła pedałową harfę o tzw. podwójnej akcji, która w dużej mierze wpłynęła na współczesny kształt instrumentu.



Bartłomiej Gembicki