Koncert kameralny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert kameralny
Quintessence, fot. Wojciech Grzędziński

Zanim Kwintet na flet, obój, klarnet, róg i fagot zamówił u Michała Spisaka Związek Kompozytorów Polskich, artysta zdążył wyjechać z ojczyzny, by w Paryżu szlifować talent pod okiem słynnej Nadii Boulanger. Kto wie, na ile możliwość zapoznania się z francuską kameralistyką pierwszych dekad XX wieku wpłynęła na charakter utworu, pełnego elegancji, zwiewności i atrakcyjnego – wynikającego w dużej mierze z obsady – kolorytu. 

„Nie, młody człowieku, zupełnie nie tak. Więcej rytmu. To taniec ludowy" – w ten sposób Edvard Grieg upomnieć miał młodego Maurice'a Ravela, grającego jeden z tańców sędziwego wówczas twórcy. Wśród licznych opracowań ojczystych melodii wielką popularność zdobyły jego 4 Tańce norweskie op. 35 skomponowane oryginalne na dwa fortepiany, a później przerabiane –  nie tylko przez kompozytora – na rozmaite obsady.

Na przeróżne zestawienia instrumentów przeznaczy został przez Paula Hindemitha modernistyczny cykl Kammermusik, czyli osiem utworów (jakże trafnie) określanych „wpółczesnymi koncertami brandenburskimi”. Sięgając do materiału pierwszego z nich, stworzył kompozycję o mniejszych rozmiarach i obsadzie (na kwintet dęty), dookreśloną jako Kleine Kammermusik.

Cykl sześciu miniatur (bagatel) na kwintet dęty György'a Ligetiego został prawykonany w zdekompletowanej postaci (bez ostatniego, nasyconego interwałami sekundy, utworu) w Budapeszcie w 1953 roku, ponieważ – jak skomentować miał to sam kompozytor – „totalitaryzm nie lubi dysonansów”.

 

Bartłomiej Gembicki

 

Zamknij

Seweryn Zapłatyński

Flecista Orkiestry Filharmonii Narodowej urodzony w Oławie na Dolnym Śląsku. Kształcił się między innymi pod okiem Urszuli Janik-Lipińskiej w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Andrei Lieberknecht w Hochschule für Musik und Theater w Hannoverze.

Seweryn Zapłatyński jest laureatem I nagrody w III Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2009), III nagrody w prestiżowym 15. Internationaler Flötenwettbewerb Friedrich Kuhlau w Uelzen w kategorii tria i kwartety fletowe (Niemcy, 2013) oraz II nagrody (I nie przyznano) w 8. Concours international de quintette a vent Henri Tomasi w Marsylii (2015). W 2023 roku, jako flecista kwintetu dętego Quintessence, otrzymał III nagrodę w III Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej w Rzeszowie.

Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (trzykrotnie), a także Fundacji Edukacji Międzynarodowej oraz Prezydenta Miasta Wrocławia. Koncertuje w kraju i zagranicą. Występował jako solista m.in. z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej. W latach 2007–2008 był solistą Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu. Współpracuje z wieloma zespołami kameralnymi oraz m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, a także Kijowską Orkiestrą Symfoniczną. Z Orkiestrą Filharmonii Narodowej odbył wiele podróży koncertowych do krajów europejskich oraz Stanów Zjednoczonych, Japonii, Chin i Korei Południowej.

W 2019 roku wykonał po raz pierwszy cykl dziewięciu Etiud koncertowych na flet solo Tomasza Bielskiego, a także partię solową w Concert a quatre Oliviera Messiaena (polskie prawykonanie) z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Eiji Oue. W 2020 roku wraz z muzykami Hashtag Ensemble uczestniczył w prawykonaniu Aspern Suite Salvatore Sciarrina.

Artysta prowadzi działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (ma stopień doktora), w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie, a także podczas kursów i warsztatów. Zasiada również w jury konkursów fletowych.

 

[2024]