Koncert kolędowy Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert kolędowy
Koncert kolędowy w Filharmonii Narodowej, fot. DELUGA.art

Choć kolędy na trwałe przeniknęły do dźwiękowego pejzażu zimy, niewiele wciąż wiemy o początkach bożonarodzeniowego muzykowania. Liczne internetowe źródła za najstarszą wzmiankę na temat kolęd podają rzekome zarządzenie biskupa Rzymu Telesfora ze 129 roku. Miał on wówczas zdecydować o wykonaniu pewnego „Hymnu aniołów” podczas świątecznej mszy. Niektórzy śmiałkowie wymieniają wręcz tytuł kolędy, o której myśleć miał antyczny purpurat, pomijając fakt, że święta Bożego Narodzenia obchodzone są w Kościele rzymskim dopiero od IV wieku, a typowana przez nich pieśń datowana jest zwykle na XVIII (nie zaś II) wiek. Poszukiwania najstarszej kolędy wciąż trwają i trudno spodziewać się rozstrzygających odpowiedzi. Świadczą one o roli, jaką tematyka bożonarodzeniowa odgrywała na przestrzeni wieków – zarówno w oficjalnych śpiewach liturgicznych, jak i muzykowaniu domowym. Jak co roku przypomni o tym swoim słuchaczom Chór Filharmonii Narodowej. Podczas tradycyjnych już grudniowych koncertów chórzyści – często z udziałem solistów i instrumentalistów – wykonują program złożony z kolęd dawniejszych i nowszych, rodzimych i światowych. Repertuar każdego roku jest nieco inny i daje niepowtarzalny wgląd w bogactwo muzyki związanej z jednym z najważniejszych chrześcijańskich świąt.

Bartłomiej Gembicki

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Bartosz Michałowski

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie, m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii.

Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego. Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022. Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego „Opus 966” oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chórem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Zoltána Kodálya i Aleksandra Grieczaninowa, Petite messe solennelle Gioachina Rossiniego (nagranie otrzymało nominację do ICMA), Mszę „Koronacyjną” i Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta, oratoria Paulus Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Mesjasz Georga Friedricha Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Ludwiga van Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Stanisława Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina pod dyrekcją Michaiła Jurowskiego (zarejestrowanej w 2018 roku), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkudziesięciu koncertów wokalno- instrumentalnych Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

W kwietniu 2024 roku Chór Filharmonii Narodowej pod jego dyrekcją nagrał nową płytę – Paweł Łukaszewski. The Adoration.

Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ma stopień doktora).
 

[2024]