Koncert kolędowy Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert kolędowy
Koncert kolędowy w Filharmonii Narodowej, fot. DELUGA.art

Choć kolędy na trwałe przeniknęły do dźwiękowego pejzażu zimy, niewiele wciąż wiemy o początkach bożonarodzeniowego muzykowania. Liczne internetowe źródła za najstarszą wzmiankę na temat kolęd podają rzekome zarządzenie biskupa Rzymu Telesfora ze 129 roku. Miał on wówczas zdecydować o wykonaniu pewnego „Hymnu aniołów” podczas świątecznej mszy. Niektórzy śmiałkowie wymieniają wręcz tytuł kolędy, o której myśleć miał antyczny purpurat, pomijając fakt, że święta Bożego Narodzenia obchodzone są w Kościele rzymskim dopiero od IV wieku, a typowana przez nich pieśń datowana jest zwykle na XVIII (nie zaś II) wiek. Poszukiwania najstarszej kolędy wciąż trwają i trudno spodziewać się rozstrzygających odpowiedzi. Świadczą one o roli, jaką tematyka bożonarodzeniowa odgrywała na przestrzeni wieków – zarówno w oficjalnych śpiewach liturgicznych, jak i muzykowaniu domowym. Jak co roku przypomni o tym swoim słuchaczom Chór Filharmonii Narodowej. Podczas tradycyjnych już grudniowych koncertów chórzyści – często z udziałem solistów i instrumentalistów – wykonują program złożony z kolęd dawniejszych i nowszych, rodzimych i światowych. Repertuar każdego roku jest nieco inny i daje niepowtarzalny wgląd w bogactwo muzyki związanej z jednym z najważniejszych chrześcijańskich świąt.

Bartłomiej Gembicki

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Aleksandra Pawluczuk

Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku na kierunku Instrumentalistyka, w klasie fletu poprzecznego Krystyny Gołaszewskiej oraz kierunku wokalistka w klasie śpiewu solowego Cezarego Szyfmana oraz Olgi Pasiecznik. Oba kierunki ukończyła z wyróżnieniem. Uczestniczyła w licznych mistrzowskich kursach muzycznych doskonaląc swoje umiejętności w zakresie gry na flecie oraz śpiewu.

W ramach stypendium Ministerstwa Kultury Federacji Rosyjskiej artystka wzięła udział w Międzynarodowym Festiwalu „Orthodox Music Festival” w Sankt-Petersburgu. Współpracowała regularnie z zespołami Ensemble QuattroVoce, Diletto oraz Il Tempo. Wraz z zespołem Ensemble Quattrovoce nagrała płyty z repertuarem muzyki cerkiewnej Maksyma Berezowskiego (Liturgy of Communion Verses, the sacred works of the 18th century), a także kolędy wschodniosłowiańskie i łacińskie (Orthodox Christmas – Oh! What a Wonder!, Dominus natus est oraz In Natali Domini).

W 2017 roku zdobyła wyróżnienie na XIV Ogólnopolskim Konkursie Moniuszkowskim „Aria i Pieśń Wieczorna” w Białymstoku. W 2019 na deskach Filharmonii Podlaskiej wystąpiła w roli Volpina w operze Aptekarz Josepha Haydna. Od 2021 związana zawodowo z Chórem Filharmonii Narodowej.

 

[2022]