Koncert kolędowy Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert kolędowy
Koncert kolędowy w Filharmonii Narodowej, fot. DELUGA.art

Choć kolędy na trwałe przeniknęły do dźwiękowego pejzażu zimy, niewiele wciąż wiemy o początkach bożonarodzeniowego muzykowania. Liczne internetowe źródła za najstarszą wzmiankę na temat kolęd podają rzekome zarządzenie biskupa Rzymu Telesfora ze 129 roku. Miał on wówczas zdecydować o wykonaniu pewnego „Hymnu aniołów” podczas świątecznej mszy. Niektórzy śmiałkowie wymieniają wręcz tytuł kolędy, o której myśleć miał antyczny purpurat, pomijając fakt, że święta Bożego Narodzenia obchodzone są w Kościele rzymskim dopiero od IV wieku, a typowana przez nich pieśń datowana jest zwykle na XVIII (nie zaś II) wiek. Poszukiwania najstarszej kolędy wciąż trwają i trudno spodziewać się rozstrzygających odpowiedzi. Świadczą one o roli, jaką tematyka bożonarodzeniowa odgrywała na przestrzeni wieków – zarówno w oficjalnych śpiewach liturgicznych, jak i muzykowaniu domowym. Jak co roku przypomni o tym swoim słuchaczom Chór Filharmonii Narodowej. Podczas tradycyjnych już grudniowych koncertów chórzyści – często z udziałem solistów i instrumentalistów – wykonują program złożony z kolęd dawniejszych i nowszych, rodzimych i światowych. Repertuar każdego roku jest nieco inny i daje niepowtarzalny wgląd w bogactwo muzyki związanej z jednym z najważniejszych chrześcijańskich świąt.

Bartłomiej Gembicki

Na koncert zaprasza Strategiczny Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PKO Bank Polski
Zamknij

Ewa Wołoszkiewicz

Ukończyła z wyróżnieniem klasę Śpiewu solowego Szkoły Muzycznej II st. im. Tadeusza Szeligowskiego w Lublinie oraz Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie Agnieszki Monasterskiej. Umiejętności wokalne szkoliła podczas kursów prowadzonych m.in. przez Ryszarda Karczykowskiego, Paula Esswooda, Evę Blahovą, Bożenę Betley, Aleksandra Teligę.

Debiutowała na deskach Opery Krakowskiej rolą Paminy w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta. Na swoim koncie ma wykonanie i kreację solowych partii sopranowych w The Fairy Queen Henry’ego Purcella pod batutą Paula Esswooda, a także uczestnictwo w wielu koncertach organizowanych przez krakowską Akademię Muzyczną.

W latach 2013–2020 występowała jako chórzystka i solistka w Chórze Kameralnym Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie. Od 2017 roku współpracuje z Zespołem Wokalnym Lubelskiej Akademii Muzyki Dawnej, wykonując partie solowe m.in. w Pasji wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha, Mesjaszu Georga Friedricha Händla, Requiem d-moll KV 626 oraz Mszy c-moll Mozarta KV 427.

Bierze udział w wielu projektach muzycznych, realizując partie solowe, tak w dużych, jak i małych formach muzycznych.

Występowała m.in. w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie, Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego, Teatrze Muzycznym w Lublinie, Operze Krakowskiej, Teatrze Łaźnia Nowa w Krakowie, Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, Filharmonii Lwowskiej im. Myrosława Skoryka, Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu oraz Operze Izraela w Tel Awiwie.

 

[2022]