Koncert muzyki dawnej Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert muzyki dawnej
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona, fot. Maciej Czerski

We wczesnonowożytnej Europie obowiązywał pogląd, że każdy szanujący się władca powinien dysponować odpowiednią kapelą muzyczną, do której podstawowych obowiązków należałoby uświetnianie uroczystości religijnych. Profesjonalne zespoły muzyczne funkcjonowały również przy ważniejszych kościołach (na wzór rzymskich zespołów wokalnych), by wspomnieć choćby kapelę krakowskiej katedry na Wawelu. Zarówno muzyczne, jak i archiwalne źródła potwierdzają, że taki imperatyw brany był na poważnie przez szlachtę w XVII-wiecznej Rzeczypospolitej Obojga Narodów, wydającą znaczne kwoty na podnoszenie jakości muzyki na dworach i w kościołach. Związana pozornie z kontekstem wyłącznie religijnym, muzyka sakralna służyła nie tylko stosownej oprawie nabożeństw, ale też odzwierciedlała splendor dworu, a czasem i całego państwa. Zachowany repertuar z terenów Rzeczypospolitej potwierdza wysoką świadomość najnowszych trendów, wykluwających się wówczas na Półwyspie Apenińskim. Italia zaopatrywała liczne europejskie dwory w instrumentarium, repertuar i artystów. Nowe gatunki i style rozprzestrzeniały się po Europie zarówno dzięki migrującym źródłom muzycznym, jak i samym muzykom, znajdującym zatrudnienie również na polskich dworach. O tym wszystkim będzie można się przekonać podczas koncertu z udziałem solistów i zespołu Capella Regia Polona, w którego trakcie zabrzmią utwory wokalne i wokalno-instrumentalne czołowych (i zarazem świetnie zorientowanych w ówczesnych trendach) przedstawicieli wczesnego baroku w Polsce.


Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Jarosław Bręk

W latach 1984–1996 śpiewał w Poznańskich Słowikach prowadzonych przez Stefana Stuligrosza. Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie śpiewu Jerzego Artysza. Jest laureatem nagród na konkursach wokalnych w Barcelonie, Vercelli i Lizbonie. Dwukrotnie nominowany do Paszportu Polityki. Śpiewał na takich scenach i estradach, jak Berliner Philharmoniker, Palau de la Musica de Valencia, Tokyo Bunka Kaikan, George Enescu National Museum w Bukareszcie, Tonhalle w Zurychu, Laeiszhalle w Hamburgu, Wielka Gildia w Rydze, Filharmonia Narodowa w Sofii. Jest też cenionym interpretatorem pieśni. W 2001 roku wykonał recital pieśni Wolfganga Amadeusa Mozarta w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, zaś w roku 2019 kilkukrotnie wykonał Winterreise Franza Schuberta. Nagrał około 30 płyt, wielokrotnie nagradzanych Fryderykami (lata: 2008, 2009, 2016, 2019) oraz nagrodą Złotego Orfeusza (lata: 2008, 2010, 2014). W 2021 roku uzyskał tytuł profesora sztuki. Prowadzi klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Pełni funkcję Dyrektora Artystycznego Festiwali Muzycznych w Drezdenku i Krzyżu Wlkp. Odznaczony Złotym Krzyżem Zasługi, Brązowym Medalem Gloria Artis, odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej, Odznaką Honorową za Zasługi dla Województwa Wielkopolskiego oraz Odznaką Honorową za Zasługi dla Województwa Lubuskiego.

 

[2023]