Koncert muzyki filmowej: Korngold w Hollywood Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert muzyki filmowej: Korngold w Hollywood
Johan Dalene, fot. Marco Borggreve

Erich Wolfgang Korngold był cudownym dzieckiem, które talentem oczarowało Gustava Mahlera i Richarda Straussa. W wieku 23 lat wystawić miał swoją najgłośniejszą operę, niewiele później rozwinąć karierę jako dyrygent, a następnie zostać, wciąż w bardzo młodym wieku, wykładowcą Staatsakademie für Musik w Wiedniu. Nic nie zapowiadało wielkiego zwrotu artysty ku dziesiątej muzie, która – znudzona niemym obrazem – postanowiła wreszcie przemówić we wszystkich salach kinowych dźwięcznym głosem. Na kilka lat przed wybuchem drugiej wojny światowej Korngold wyjechał do Stanów Zjednoczonych, by ostatecznie przyjąć amerykańskie obywatelstwo. Związał się na stałe z Hollywood, wyznaczając wzorce dla późniejszych (w tym dzisiejszych) twórców muzyki filmowej. Pozostał zarazem wierny stylowi kompozytorów, którzy zachwycili się nim, gdy stawiał swoje pierwsze kroki. Stworzył muzykę do licznych obrazów, w tym The Adventures of Robin Hood (1938) czy King’s Row (1941), otrzymując dwukrotnie Oskara. Korngold nie porzucił jednak klasycznych form i kontekstów muzyki symfonicznej. W 1945 roku ukończył Koncert skrzypcowy, w którym partię solową wykonał Jascha Heifetz. Jest to bez wątpienia jeden z najbardziej „kinowych” koncertów instrumentalnych, już choćby przez fakt, że liczne tematy autor zaczerpnął ze swoich filmowych partytur.

 

Bartłomiej Gembicki

Na koncert zaprasza Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PGE Polska Grupa Energetyczna
Zamknij

Johan Dalene

Zwycięzca prestiżowego Międzynarodowego Konkursu im. Carla Nielsena w 2019 roku, dwudziestoczteroletni szwedzko-norweski skrzypek Johan Dalene występował z czołowymi orkiestrami i prezentował recitale w słynnych salach koncertowych zarówno w kraju, jak i za granicą. W 2022 roku artysta został uznany przez magazyn „Gramophone” za Młodego Artystę Roku.

Po jednoczesnej rezydencji w Royal Liverpool Philharmonic Orchestra i Gävle Symfoniorkester, Johan Dalene podjął współpracę z Royal Philharmonic Orchestra, występując z takimi dyrygentami, jak Antonello Manacorda i Robert Treviño. Jako zwolennik nowej muzyki artysta ma w swoim repertuarze koncert napisany dla niego przez Tebogo Monnakgotlę, którego światowego prawykonania dokonał w kwietniu 2023 roku z Royal Stockholm Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Johna Storgårdsa; w bieżącym sezonie wykonuje go przede wszystkim z Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin i Giedrė Šlekytė. Wśród innych ostatnich i nadchodzących wydarzeń w kalendarzu artysty należy wymienić debiuty z Minnesota Orchestra i Thomasem Søndergårdem, Gewandhausorchester Leipzig i Sakari Oramo oraz San Francisco Symphony i Esą-Pekką Salonenem, a także ponowne występy z Bergen Philharmonic, Swedish Radio Symphony Orchestra, London Philharmonic Orchestra i Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Jako pasjonat muzyki kameralnej Johan Dalene ponownie wystąpi z recitalami w Ameryce Północnej, w tym w ramach cyklu Vancouver Recital Society, San Francisco Performances i Music at the Gardner Museum w Bostonie, a także odbędzie swoją debiutancką trasę koncertową w Australii i powróci na festiwale w Verbier i Rosendal oraz do londyńskiej Wigmore Hall.

Nagrywając wyłącznie dla wytwórni BIS, w październiku 2023 roku Johan Dalene wydał swój czwarty album pod jej szyldem, zawierający Sonatę Maurice’a Ravela i II Sonatę Siergieja Prokofiewa, a także krótkie utwory Arvo Pärta, Lili Boulanger i Grażyny Bacewicz. Rejestracja koncertów Carla Nielsena i Jeana Sibeliusa z Royal Stockholm Philharmonic Orchestra pod batutą Johna Storgårdsa przyniosła artyście trzecie wyróżnienie „Editor’s Choice” magazynu „Gramophone”, a także prestiżową szwedzką nagrodę Grammis.

Johan Dalene studiował u Pera Enokssona w Royal College of Music w Sztokholmie oraz u Janine Jansen, uczestniczył także w kursach mistrzowskich m.in. Dory Schwarzberg, Pameli Frank, Gerharda Schulza i Henninga Kraggeruda. Artysta gra na Stradivariusie „Duke of Cambridge” z 1725 roku, wypożyczonym dzięki uprzejmości Fundacji Charytatywnej im. Andersa Sveaasa.
 

[2025]