Nadzwyczajny koncert symfoniczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Nadzwyczajny koncert symfoniczny
Seong-Jin Cho, fot. Christoph Köstlin / Deutsche Grammophon

Szanowni Państwo,

z powodu choroby Evgeny Kissin nie wystąpi podczas koncertu 17.11.2022. 
III Koncert fortepianowy Rachmaninowa wykona Seong-Jin Cho.

Na występ Evgeny’ego Kissina zaprosimy Państwa w sezonie artystycznym 2023/2024.

 

W związku z powyższą zmianą, przysługuje możliwość zwrotu biletów na ten koncert (najpóźniej w dniu koncertu, tj. 17.11.2022). 
Zwrotu można dokonać w kasach Filharmonii Narodowej lub – jeśli zostały zakupione przez bilety24.pl – bezpośrednio w serwisie.

 

 

Poruszające, wstrząsające, dogłębnie uderzające w najbardziej czułe struny ludzkiej wrażliwości Requiem dla Larysy Walentyna Sylwestrowa (ur. 1937) poświęcone jest żonie kompozytora, zmarłej w 1996 roku Larysie Bondarenko. W partyturze utworu odnaleźć można wiele cytatów z wcześniejszych kompozycji ukraińskiego mistrza, w których przygotowaniu oraz prawykonaniu brała udział jego żona. Tuba mirum oparta jest na dźwiękach I Symfonii, w części czwartej, zatytułowanej Прощай світе, прощай земле… (Żegnaj świecie, żegnaj ziemio…) zamiast tekstu łacińskiego słychać frazy poetyckie Tarasa Szewczenki w opracowaniu Sylwestrowa znanym z Cichych pieśni. Swoiste podsumowanie dorobku twórczego najbardziej rozpoznawalnego kompozytora z Ukrainy obecne w Requiem wynika z przekonania, że dzieło miało być jego ostatnią kompozycją – szczęśliwie zamierzenia te nie zostały przez niego zrealizowane.

III Koncert fortepianowy d-moll op. 30 Siergieja Rachmaninowa wykona Evgeny Kissin. Ów jeden z najtrudniejszych i prawdopodobnie najbardziej zjawiskowych utworów w swoim gatunku stylistycznie wpisuje się w neoromantyzm. Powstał w 1909 roku w Dreźnie, a prawykonanie odbyło się w Nowym Jorku jeszcze tego samego roku. Popularność zyskał jednak dopiero w latach trzydziestych, do dziś pozostając na szczycie listy wyzwań dla najbardziej ambitnych wykonawców.

Jan Lech

Na koncert zaprasza PGE Polska Grupa Energetyczna – Mecenas Roku Filharmonii Narodowej
Zamknij

Bartosz Michałowski

Od 2017 roku dyrektor Chóru Filharmonii Narodowej.

Ukończył z wyróżnieniem Wydział Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej w Poznaniu. W latach 1998–2005 był asystentem Stefana Stuligrosza i dyrygentem „Poznańskich Słowików” – Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej, z którym koncertował wielokrotnie m.in. w Niemczech, we Francji, w Hiszpanii, Belgii, Szwecji, Austrii, Rosji i Japonii.

Jest zwycięzcą IX Ogólnopolskiego Konkursu Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu, w którym wyróżniono go również za świadomość pracy nad emisją głosu w zespole chóralnym. W 2015 roku otrzymał Orphée d’Or de l’Académie du Disque Lyrique w Paryżu oraz nominację do nagrody Fryderyk, którą został wyróżniony w 2020 roku za nagranie wraz z Chórem Filharmonii Narodowej opery Hagith Karola Szymanowskiego. Otrzymał także dwie nominacje do International Classical Music Awards 2022.

Założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Poznańskiego Chóru Kameralnego. Pomysłodawca i dyrektor Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Opus 966 oraz twórca warsztatów kompozytorskich dla dzieci i młodzieży „Pisz muzykę – to proste!”, a także współautor projektu „Obrazogranie” (Muzeum Narodowe w Poznaniu).

W czasie swojej dotychczasowej pracy z Chórem Filharmonii Narodowej poprowadził w siedzibie Filharmonii i poza nią kilkadziesiąt koncertów, m.in. Pieśni kurpiowskie Szymanowskiego, Msze Kodálya i Greczaninowa, Małą mszę uroczystą Rossiniego, Mszę „Koronacyjną” i Requiem Mozarta, oratoria Paulus Mendelssohna, Mesjasz Händla, Chrystus na Górze Oliwnej Beethovena oraz Litanie ostrobramskie Moniuszki. Przygotował zespół do prawykonania opery sakralnej Mojżesz Antona Rubinsteina (dyr. Michaił Jurowski), wykonania i premierowego nagrania opery Paria Stanisława Moniuszki we włoskiej wersji językowej oraz do kilkudziesięciu koncertów wokalno-instrumentalnych Chóru i Orkiestry Filharmonii Narodowej, współpracując z tak znakomitymi dyrygentami, jak m.in. Andrzej Boreyko, Ton Koopman, Christoph König, Matthew Halls, Martin Haselböck, Jacek Kaspszyk i Krzysztof Penderecki.

 Artysta zapraszany jest do udziału w słynnych festiwalach, takich jak Schleswig-Holstein Musik Festival czy Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena. Regularnie współpracuje z renomowanymi instytucjami i orkiestrami. Ma w swym dorobku liczne prawykonania.

Równolegle z aktywną działalnością dyrygencką przez wiele lat doskonalił umiejętności i wiedzę z zakresu emisji głosu – ukończył kursy mistrzowskie prowadzone przez Poppy Holden (Wielka Brytania), Christiana Elsnera (Niemcy) i Józefa Fraksteina (Polska). Jest wykładowcą Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (posiada stopień doktora).

 

[2022]