Koncert noworoczny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert noworoczny
Mateusz Molęda, fot. Alexej Gorlatch

Zamiast czekać na zwyczajową transmisję koncertu noworocznego ze Złotej Sali wiedeńskiego Musikverein, by wysłuchać Straussowskich walców, polek i popisowych numerów z operetek, muzyczną atmosferę Wiednia można poczuć podczas sylwestrowego wieczoru w Filharmonii Narodowej. Niełatwo zorientować się w genealogii rodziny Straussów. Josef, Eduard i aż trzech Johannów należą do najbardziej znanych członków przedsiębiorczej austriackiej familii o węgierskich korzeniach, która na przestrzeni XIX stulecia stworzyła obfity korpus popularnych utworów rozbrzmiewających w czasie karnawałowych bali. Protoplastą muzycznej dynastii był pierwszy z Johannów, który zainspirować się miał muzyką kapel wędrujących między wiedeńskimi karczmami nad Dunajem. Jednak to jego pierworodny syn, również Johann, zdobył sobie sławę jako „król walca” i autor licznych popularnych operetek, by wspomnieć tytuły takie jak Zemsta nietoperza czy Wiedeńska krew. Kolejny potomek, Josef, najwszechstronniej utalentowany z rodzeństwa, planował dla siebie inną karierę, kończąc z sukcesem studia inżynierskie. Nagłe zastępstwo za Johanna (syna) w czasie jego choroby dożywotnio skierowało jednak jego losy na muzyczne tory. Po śmierci Josefa obowiązki kierownika rodzinnej orkiestry przejął najmłodszy z braci, Eduard. Wraz z zespołem odwiedził on najrozmaitsze zakątki świata, a na początku XX wieku wydał spisane przez siebie dzieje muzycznego rodu Straussów.

Na koncert zaprasza Mecenas Roku Filharmonii Narodowej – PGE Polska Grupa Energetyczna
Zamknij

Aleksandra Orłowska

Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie kształciła się pod kierunkiem wybitnej polskiej sopranistki Izabeli Kłosińskiej. Jeszcze jako studentka wcieliła się w rolę Heleny w Śnie nocy letniej Benjamina Brittena na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.

Swoje umiejętności wokalne doskonaliła w ramach Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, a następnie związała się ze studiem operowym Queen Elisabeth Music Chapel przy Théâtre de la Monnaie w Brukseli.

Od 2012 roku współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, od samego początku przyciągając uwagę krytyków swym pełnym blasku, precyzyjnym głosem. Występowała m.in. w  Così fan tutteCzarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta, Manon LescautCyganerii Giacoma Pucciniego, Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego, Lohengrinie Richarda Wagnera, Don Carlosie Giuseppe Verdiego czy Erosie i Psyche Ludomira Różyckiego.

Bogaty repertuar artystki obejmuje dzieła od klasycyzmu po utwory współczesne. Do jej najważniejszych kreacji należą role Małgorzaty w Fauście Charles’a Gounoda, Vitellii w Łaskawości Tytusa, Fiordiligi w Così fan tutte i Zuzanny w Weselu Figara Mozarta, Mimì i Musetty w Cyganerii oraz Lisette w Jaskółce Pucciniego, a także Sylvy Varescu w Księżniczce czardasza Imre Kálmána.

Aleksandra Orłowska regularnie koncertuje w kraju i za granicą, współpracując z takimi dyrygentami, jak Bassem Akiki, Adam Banaszak, Mirosław Jacek Błaszczyk, Augustin Dumay, José Maria Florêncio, Patrick Fournillier, Rafał Janiak, Marta Kluczyńska, Rafał Kłoczko, Tadeusz Kozłowski, Radosław Labahua, Paul McCreesh, Grzegorz Nowak, Mieczysław Nowakowski, Carlo Montanaro, Dawid Runtz, Yaroslav Shemet, Ruben Silva, Stefan Soltész, Piotr Sułkowski, Tadeusz Wojciechowski czy Andriy Yurkevych.

Artystka ma w swoim dorobku nagrania płytowe oraz prawykonania utworów współczesnych. Zaśpiewała podczas koncertu z okazji 75. rocznicy założenia Queen Elisabeth Music Chapel w Brukseli, występowała także z Opernverein Zürich oraz podczas uroczystych koncertów okolicznościowych realizowanych przez Telewizję Polską.

 

[2024]