Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Jan Willem de Vriend, fot. Marco Borggreve

W trakcie nieuniknionych sporów o najważniejsze osiągnięcie w dorobku Johanna Sebastiana Bacha stale powraca dyskusja o Pasji wg św. Mateusza. Jak zauważył angielski „muzyk i uczony” John Butt, to ciekawe, że arcydzieło, którego ładunek emocjonalny sięga granicy ludzkiej wytrzymałości, powstało w niepierwszorzędnym niemieckim ośrodku, jakim w XVIII wieku był Lipsk. Nie wszyscy uczestnicy wielkopiątkowych nabożeństw luterańskich, w czasie których wykonywano pasje w saksońskim mieście, docenić musieli potężne rozmiary bachowskiego dzieła wraz z jego subtelną dramaturgią. Dzisiejsza recepcja Pasji wprawiłaby zapewne w osłupienie zarówno lipskich mieszczan, jak i samego kompozytora. Trudno zliczyć wszystkie jej współczesne wykonania i nagrania, a tym bardziej próby naukowych interpretacji symboli, ukrytych na różnych poziomach partytury. W licznych wypowiedziach dzisiejszych słuchaczy pobrzmiewa przekonanie o ponadczasowości arii, recytatywów i chórów z Pasji wg św. Mateusza, które, jak się okazuje, przemawiają nie tylko do osób wierzących. Przy pomocy niemal wszystkich dostępnych Bachowi środków malarstwa dźwiękowego opowiedział on bowiem do głębi ludzką historię o kruchości życia, miłości, zdradzie, przemocy i stracie.

 

Bartłomiej Gembicki

 

Karol Kozłowski
Ewangelista
Lars Johansson Brissman
Jezus
Justyna Jedynak-Obłoza
Żona Piłata
Michalina Kraska
Służąca
Zuzanna Kozłowska
Służąca
Agata Szmuk
Świadek
Kacper Szemraj
Świadek
Krzysztof Chalimoniuk
Piłat
Miłosz Kondraciuk
Arcykapłan
Maciej Falkiewicz
Judasz
Krzysztof Matuszak
Piotr
Piotr Stawarski
Arcykapłan
Zamknij

Lars Johansson Brissman

Urodził się w Sztokholmie, gdzie odbył studia wokalne w Royal College of Music oraz na University College of Opera. Jest laureatem Christina Nilsson Award, Joel Berglund Award oraz prestiżowej Royal Swedish Academy of Music Award. Występował w operach Claudia Monteverdiego, Georga Friedricha Händla, Josepha Haydna, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Giuseppe Verdiego, Richarda Wagnera, Giacoma Pucciniego, Ferenca Lehára i Philipa Glassa. Regularnie zapraszany jest na festiwal w Drottningholms Slottsteater w Sztokholmie. Jako uznany artysta koncertuje z najlepszymi orkiestrami w całej Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Jego szeroki repertuar obejmuje dzieła od renesansu do romantyzmu. Szczególnie bliska jest mu muzyka współczesna. Brał udział w wielu światowych premierach oper, prawykonaniach utworów koncertowych i spektaklach multimedialnych.

Współpracował z takimi dyrygentami, jak Martina Batič, Olof Boman, Herbert Böck, Peter Dijkstra, Eric Ericson, Gary Graden, Daniel Harding, Ruben Jais, Ton Koopman, Andrew Manze, Riccardo Muti, Andrew Parrott, Joshua Rifkin, Morten Schuldt-Jensen, Mark Tatlow, Goos ten Napel, Jos van Immerseel i Matthew Wood.

Lars Johansson Brissman brał udział w nagraniach płytowych: IX Symfonii d-moll Ludwiga van Beethovena z zespołem Anima Eterna Brugge, opery-oratorium David and Bathsheba Ståle Kleiberga z Trondheim Symphony Orchestra (jako Nathan), opery Duke Magnus and the Mermaids Ivara Hallströma z Norrköping Symphony Orchestra (jako Duke Magnus), Pasji według św. Jana Johanna Sebastiana Bacha z Rebaroque, Missa Sancti Hieronymi Michaela Haydna i Pasji według św. Jana Fredrika Sixtena.

 

[2025]