Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Jan Willem de Vriend, fot. Marco Borggreve

W trakcie nieuniknionych sporów o najważniejsze osiągnięcie w dorobku Johanna Sebastiana Bacha stale powraca dyskusja o Pasji wg św. Mateusza. Jak zauważył angielski „muzyk i uczony” John Butt, to ciekawe, że arcydzieło, którego ładunek emocjonalny sięga granicy ludzkiej wytrzymałości, powstało w niepierwszorzędnym niemieckim ośrodku, jakim w XVIII wieku był Lipsk. Nie wszyscy uczestnicy wielkopiątkowych nabożeństw luterańskich, w czasie których wykonywano pasje w saksońskim mieście, docenić musieli potężne rozmiary bachowskiego dzieła wraz z jego subtelną dramaturgią. Dzisiejsza recepcja Pasji wprawiłaby zapewne w osłupienie zarówno lipskich mieszczan, jak i samego kompozytora. Trudno zliczyć wszystkie jej współczesne wykonania i nagrania, a tym bardziej próby naukowych interpretacji symboli, ukrytych na różnych poziomach partytury. W licznych wypowiedziach dzisiejszych słuchaczy pobrzmiewa przekonanie o ponadczasowości arii, recytatywów i chórów z Pasji wg św. Mateusza, które, jak się okazuje, przemawiają nie tylko do osób wierzących. Przy pomocy niemal wszystkich dostępnych Bachowi środków malarstwa dźwiękowego opowiedział on bowiem do głębi ludzką historię o kruchości życia, miłości, zdradzie, przemocy i stracie.

 

Bartłomiej Gembicki

 

Karol Kozłowski
Ewangelista
Lars Johansson Brissman
Jezus
Justyna Jedynak-Obłoza
Żona Piłata
Michalina Kraska
Służąca
Zuzanna Kozłowska
Służąca
Agata Szmuk
Świadek
Kacper Szemraj
Świadek
Krzysztof Chalimoniuk
Piłat
Miłosz Kondraciuk
Arcykapłan
Maciej Falkiewicz
Judasz
Krzysztof Matuszak
Piotr
Piotr Stawarski
Arcykapłan
Zamknij

Danuta Chmurska

Dyrygent, dyrektor artystyczna Chóru Artos, prezes Towarzystwa Muzycznego ARTOS im. Władysława Skoraczewskiego. Od dzieciństwa związana jest z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie; początkowo śpiewała w chórze dzięcięco-młodzieżowym pod dyrekcją Skoraczewskiego, potem była asystentką Romualda Miazgi, a od 1981 roku do chwili obecnej pracuje jako pedagog muzyczny – specjalista przygotowujący partie dziecięce (solowe i chóralne) do spektakli operowych, baletowych i teatralnych oraz w utworach oratoryjno-kantatowych (m.in. Turandot Giacoma Pucciniego, Carmen Georges’a Bizeta, Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego, Borys Godunow Modesta Musorgskiego, Król Roger Karola Szymanowskiego, Dama pikowa i Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego, Bramy raju Joanny Bruzdowicz, Wozzeck Albana Berga, Requiem dla ikony Katarzyny Głowickiej, Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale Jana Stefaniego). Współpracowała z wieloma znakomitymi dyrygentami, takimi jak Jacek Kaspszyk, Tadeusz Wojciechowski, Tomasz Radziwonowicz, Gabriel Chmura, często zyskując ich uznanie. Do największych dokonań chóralnych zalicza przygotowanie takich dzieł, jak Requiem i Msza „Koronacyjna” Wolfganga Amadeusa Mozarta, Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego oraz partii dziecięcych VIII Symfonii Gustava Mahlera i utworu Martina Palmeri’ego – Misa a Buenos Aires – Misatango, który Chór Artos wykonał w nowojorskiej Carnegie Hall na zaproszenie kompozytora.

Prowadząc chóry Towarzystwa Muzycznego ARTOS, Danuta Chmurska inicjuje i organizuje koncerty oraz inne wydarzenia artystyczne. Dzieci, młodzież i dorosłych uczy operowania głosem, interpretacji, wyrazu artystycznego w duchu patrona Towarzystwa i swego mistrza – Władysława Skoraczewskiego.

 

[2023]