Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Jan Willem de Vriend, fot. Marco Borggreve

W trakcie nieuniknionych sporów o najważniejsze osiągnięcie w dorobku Johanna Sebastiana Bacha stale powraca dyskusja o Pasji wg św. Mateusza. Jak zauważył angielski „muzyk i uczony” John Butt, to ciekawe, że arcydzieło, którego ładunek emocjonalny sięga granicy ludzkiej wytrzymałości, powstało w niepierwszorzędnym niemieckim ośrodku, jakim w XVIII wieku był Lipsk. Nie wszyscy uczestnicy wielkopiątkowych nabożeństw luterańskich, w czasie których wykonywano pasje w saksońskim mieście, docenić musieli potężne rozmiary bachowskiego dzieła wraz z jego subtelną dramaturgią. Dzisiejsza recepcja Pasji wprawiłaby zapewne w osłupienie zarówno lipskich mieszczan, jak i samego kompozytora. Trudno zliczyć wszystkie jej współczesne wykonania i nagrania, a tym bardziej próby naukowych interpretacji symboli, ukrytych na różnych poziomach partytury. W licznych wypowiedziach dzisiejszych słuchaczy pobrzmiewa przekonanie o ponadczasowości arii, recytatywów i chórów z Pasji wg św. Mateusza, które, jak się okazuje, przemawiają nie tylko do osób wierzących. Przy pomocy niemal wszystkich dostępnych Bachowi środków malarstwa dźwiękowego opowiedział on bowiem do głębi ludzką historię o kruchości życia, miłości, zdradzie, przemocy i stracie.

 

Bartłomiej Gembicki

 

Karol Kozłowski
Ewangelista
Lars Johansson Brissman
Jezus
Justyna Jedynak-Obłoza
Żona Piłata
Michalina Kraska
Służąca
Zuzanna Kozłowska
Służąca
Agata Szmuk
Świadek
Kacper Szemraj
Świadek
Krzysztof Chalimoniuk
Piłat
Miłosz Kondraciuk
Arcykapłan
Maciej Falkiewicz
Judasz
Krzysztof Matuszak
Piotr
Piotr Stawarski
Arcykapłan
Zamknij

Chór Artos im. Władysława Skoraczewskiego przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej

Założony w 2011 roku przez Danutę Chmurską Chór Artos kontynuuje tradycję naturalnego obcowania dzieci z muzyką, zapoczątkowaną przez patrona zespołu – Władysława Skoraczewskiego (solistę Opery Warszawskiej, harcmistrza i wspaniałego wychowawcę młodzieży). Chór ściśle współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, biorąc udział w spektaklach, takich jak Carmen Georges’a Bizeta, TurandotTosca Giacoma Pucciniego, Król Roger Karola Szymanowskiego, Jakob Lenz Wolfganga Rihma, Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego, Kurt Weil (tryptyk baletowy), Umarłe miasto Ericha Wolfganga Korngolda, Goplana Władysława Żeleńskiego, Carmina burana Carla Orffa, Czarodziejski flet Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz przedstawieniach dla dzieci i młodzieży. Zespół pracuje pod kierunkiem dyrygentki Danuty Chmurskiej oraz kompozytorki i akompaniatorki Pauliny Chmurskiej, a także licznych realizatorów spektakli – reżyserów, dyrygentów, choreografów i muzyków. Dziecięcy Chór Artos współpracuje również z Filharmonią Narodową, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oraz Filharmonią Zielonogórską im. Tadeusza Bairda.
 

[2025]