Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Jan Willem de Vriend, fot. Marco Borggreve

W trakcie nieuniknionych sporów o najważniejsze osiągnięcie w dorobku Johanna Sebastiana Bacha stale powraca dyskusja o Pasji wg św. Mateusza. Jak zauważył angielski „muzyk i uczony” John Butt, to ciekawe, że arcydzieło, którego ładunek emocjonalny sięga granicy ludzkiej wytrzymałości, powstało w niepierwszorzędnym niemieckim ośrodku, jakim w XVIII wieku był Lipsk. Nie wszyscy uczestnicy wielkopiątkowych nabożeństw luterańskich, w czasie których wykonywano pasje w saksońskim mieście, docenić musieli potężne rozmiary bachowskiego dzieła wraz z jego subtelną dramaturgią. Dzisiejsza recepcja Pasji wprawiłaby zapewne w osłupienie zarówno lipskich mieszczan, jak i samego kompozytora. Trudno zliczyć wszystkie jej współczesne wykonania i nagrania, a tym bardziej próby naukowych interpretacji symboli, ukrytych na różnych poziomach partytury. W licznych wypowiedziach dzisiejszych słuchaczy pobrzmiewa przekonanie o ponadczasowości arii, recytatywów i chórów z Pasji wg św. Mateusza, które, jak się okazuje, przemawiają nie tylko do osób wierzących. Przy pomocy niemal wszystkich dostępnych Bachowi środków malarstwa dźwiękowego opowiedział on bowiem do głębi ludzką historię o kruchości życia, miłości, zdradzie, przemocy i stracie.

 

Bartłomiej Gembicki

 

Karol Kozłowski
Ewangelista
Lars Johansson Brissman
Jezus
Justyna Jedynak-Obłoza
Żona Piłata
Michalina Kraska
Służąca
Zuzanna Kozłowska
Służąca
Agata Szmuk
Świadek
Kacper Szemraj
Świadek
Krzysztof Chalimoniuk
Piłat
Miłosz Kondraciuk
Arcykapłan
Maciej Falkiewicz
Judasz
Krzysztof Matuszak
Piotr
Piotr Stawarski
Arcykapłan
Zamknij

Jess Dandy

Artystka urodzona w Kumbrii należy do grona najwybitniejszych brytyjskich kontraltów swojej generacji. Ceniona jest za aksamitne, nasycone brzmienie głosu oraz niezwykłą siłę wyrazu. Studiowała współczesne i średniowieczne języki w Trinity College w Cambridge i École normale supérieure de Lyon, jest również absolwentką i członkinią Guildhall School of Music and Drama.

W sezonie 2024/2025 śpiewa partie solowe w The Cloud Messenger Gustava Holsta z BBC Symphony Orchestra pod batutą Sakariego Orama (ponownie podczas BBC Proms), IX Symfonii Ludwiga van Beethovena z Boston Symphony Orchestra pod dyrekcją Ludovica Morlota (festiwal w Tanglewood), Totentanz Thomasa Adèsa z lipską Gewandhausorchester pod dyrekcją kompozytora, Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta z Aalborg Symfoniorkester pod dyrekcją Sofi Jeannin, Mesjaszu Georga Friedricha Händla z Tampere Filharmonia pod dyrekcją Matthew Hallsa, Pasji według św. Mateusza Johanna Sebastiana Bacha z Koninklijk Concertgebouworkest pod dyrekcją Riccarda Minasiego oraz w Symfonii dramatycznej „Romeo i Julia” Hectora Berlioza z Bergen Philharmonic Orchestra pod dyrekcją sir Marka Eldera.

Jess Dandy w obecnym sezonie występuje m.in. z pianistami: Kevalem Shahem podczas Oxford International Song Festival z programem zatytułowanym Eternity in an Hour i Dylanem Perezem w Wigmore Hall w Londynie oraz na University of York z Benem Goldscheiderem (waltornia), Fenellą Humphreys (skrzypce) i Martinem Roscoe (fortepian).

Ostatnio brała udział w wykonaniach takich dzieł, jak VIII Symfonia Gustava Mahlera z Bergen Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Edwarda Gardnera, Pięć pieśni do tekstów Friedricha Rückerta Mahlera z BBC Symphony Orchestra i Kristianem Sallinenem, Sea Pictures Edwarda Elgara z Tokyo Symphony oraz Pasja według św. Jana Johanna Sebastiana Bacha z BBC Philharmonic Orchestra.

W 2021 roku Jess Dandy została laureatką Royal Philharmonic Society Award w kategorii Young Artist. Jest wszechstronną artystką, żywo zainteresowaną ekologią, psychologią ciała i duchowością. Współtworzy SongPath – inicjatywę na rzecz zdrowia psychicznego, która organizuje muzyczne spacery w otoczeniu natury, wspierające dobrostan psychiczny. Wraz z kompozytorem Aleksem Millsem założyła Music & Being Collective – otwartą przestrzeń badawczą, w której muzyka i poczucie tożsamości łączą się w interdyscyplinarnym dialogu.

 

[2025]