Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Jan Willem de Vriend, fot. Marco Borggreve

W trakcie nieuniknionych sporów o najważniejsze osiągnięcie w dorobku Johanna Sebastiana Bacha stale powraca dyskusja o Pasji wg św. Mateusza. Jak zauważył angielski „muzyk i uczony” John Butt, to ciekawe, że arcydzieło, którego ładunek emocjonalny sięga granicy ludzkiej wytrzymałości, powstało w niepierwszorzędnym niemieckim ośrodku, jakim w XVIII wieku był Lipsk. Nie wszyscy uczestnicy wielkopiątkowych nabożeństw luterańskich, w czasie których wykonywano pasje w saksońskim mieście, docenić musieli potężne rozmiary bachowskiego dzieła wraz z jego subtelną dramaturgią. Dzisiejsza recepcja Pasji wprawiłaby zapewne w osłupienie zarówno lipskich mieszczan, jak i samego kompozytora. Trudno zliczyć wszystkie jej współczesne wykonania i nagrania, a tym bardziej próby naukowych interpretacji symboli, ukrytych na różnych poziomach partytury. W licznych wypowiedziach dzisiejszych słuchaczy pobrzmiewa przekonanie o ponadczasowości arii, recytatywów i chórów z Pasji wg św. Mateusza, które, jak się okazuje, przemawiają nie tylko do osób wierzących. Przy pomocy niemal wszystkich dostępnych Bachowi środków malarstwa dźwiękowego opowiedział on bowiem do głębi ludzką historię o kruchości życia, miłości, zdradzie, przemocy i stracie.

 

Bartłomiej Gembicki

 

Karol Kozłowski
Ewangelista
Lars Johansson Brissman
Jezus
Justyna Jedynak-Obłoza
Żona Piłata
Michalina Kraska
Służąca
Zuzanna Kozłowska
Służąca
Agata Szmuk
Świadek
Kacper Szemraj
Świadek
Krzysztof Chalimoniuk
Piłat
Miłosz Kondraciuk
Arcykapłan
Maciej Falkiewicz
Judasz
Krzysztof Matuszak
Piotr
Piotr Stawarski
Arcykapłan
Zamknij

Jan Willem de Vriend

Główny dyrygent Wiener KammerOrchester, główny dyrygent gościnny Stuttgarter Philharmoniker i City of Kyoto Symphony Orchestra oraz artystyczny partner Bergen Philharmonic Orchestra. Regularnie występuje z takimi zespołami, jak Belgian National Orchestra, Hong Kong Philharmonic Orchestra, hr-Sinfonieorchester Frankfurt, Melbourne Symphony Orchestra, Radio Filharmonisch Orkest, Orchestre national de Lyon, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Koninklijk Concertgebouworkest i Yomiuri Nippon Symphony Orchestra.

Artysta zyskał międzynarodowe uznanie jako dyrektor artystyczny zespołu Combattimento Consort Amsterdam, który założył w 1982 roku i prowadził od pulpitu koncertmistrza do 2015 roku. Zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku na współczesnych instrumentach, przywrócił do życia koncertowego wiele rzadko prezentowanych utworów. W jego repertuarze znalazły się opery i dzieła wokalno-instrumentalne Claudia Monteverdiego, Josepha Haydna, Georga Friedricha Händla, Georga Philippa Telemanna i Johanna Sebastiana Bacha (Kantaty MyśliwskaO kawie podczas Bachfest Leipzig), wykonywane zarówno w Europie, jak i Stanach Zjednoczonych. Opery Wolfganga Amadeusa Mozarta (m.in. Don Giovanni), Giuseppe Verdiego i Luigiego Cherubiniego czy La gazzetta Gioachina Rossiniego dyrygent prezentował z Netherlands Symphony Orchestra w Szwajcarii – wszystkie w reżyserii Evy Buchmann. Jan Willem de Vriend prowadził również przedstawienia operowe w Amsterdamie (Nederlandse Reisopera), Barcelonie, Strasburgu, Lucernie, Schwetzingen i Bergen.

W sezonie 2024/2025 bogata dyskografia artysty zostanie poszerzona o płyty z koncertami fortepianowymi Mozarta (Dejan Lazić, Bergen Philharmonic Orchestra), z III i IV Symfonią Roberta Schumanna (Stavanger Symphony Orchestra) zarejestrowane dla wytwórni Challenge Records, a także o nagranie IVVI Symfonii Emilie Mayer (NDR Radiophilharmonie) dla wytwórni cpo.

 

[2025]