Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Jan Willem de Vriend, fot. Marco Borggreve

W trakcie nieuniknionych sporów o najważniejsze osiągnięcie w dorobku Johanna Sebastiana Bacha stale powraca dyskusja o Pasji wg św. Mateusza. Jak zauważył angielski „muzyk i uczony” John Butt, to ciekawe, że arcydzieło, którego ładunek emocjonalny sięga granicy ludzkiej wytrzymałości, powstało w niepierwszorzędnym niemieckim ośrodku, jakim w XVIII wieku był Lipsk. Nie wszyscy uczestnicy wielkopiątkowych nabożeństw luterańskich, w czasie których wykonywano pasje w saksońskim mieście, docenić musieli potężne rozmiary bachowskiego dzieła wraz z jego subtelną dramaturgią. Dzisiejsza recepcja Pasji wprawiłaby zapewne w osłupienie zarówno lipskich mieszczan, jak i samego kompozytora. Trudno zliczyć wszystkie jej współczesne wykonania i nagrania, a tym bardziej próby naukowych interpretacji symboli, ukrytych na różnych poziomach partytury. W licznych wypowiedziach dzisiejszych słuchaczy pobrzmiewa przekonanie o ponadczasowości arii, recytatywów i chórów z Pasji wg św. Mateusza, które, jak się okazuje, przemawiają nie tylko do osób wierzących. Przy pomocy niemal wszystkich dostępnych Bachowi środków malarstwa dźwiękowego opowiedział on bowiem do głębi ludzką historię o kruchości życia, miłości, zdradzie, przemocy i stracie.

 

Bartłomiej Gembicki

 

Karol Kozłowski
Ewangelista
Lars Johansson Brissman
Jezus
Justyna Jedynak-Obłoza
Żona Piłata
Michalina Kraska
Służąca
Zuzanna Kozłowska
Służąca
Agata Szmuk
Świadek
Kacper Szemraj
Świadek
Krzysztof Chalimoniuk
Piłat
Miłosz Kondraciuk
Arcykapłan
Maciej Falkiewicz
Judasz
Krzysztof Matuszak
Piotr
Piotr Stawarski
Arcykapłan
Zamknij

Maciej Falkiewicz

Absolwent Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (Filia w Białymstoku) w klasie śpiewu solowego Cezarego Szyfmana i Aleksandra Teligi oraz Podyplomowego Studium Pieśni (UMFC w Warszawie). Umiejętności wokalne doskonalił w trakcie kursów prowadzonych m.in. przez Olgę Pasiecznik, Romualda Tesarowicza, Marcella Lippiego, Jadwigę Rappé, Ryszarda Karczykowskiego, Ewę Iżykowską, Marka Rzepkę, Kaia Wessela, Bogdana Makala i Brunę Baglioni.

Wykonywał partie solowe w spektaklu marionetkowym Kantata o kawie Johanna Sebastiana Bacha w Białostockim Teatrze Lalek, Świętoszku Moliera (współpraca z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza) oraz w spektaklu Bezbrzeża (współpraca z Grupą Coincidentia). W sezonie 2018/2019 zadebiutował w Warszawskiej Operze Kameralnej jako Bombalo w komediooperze Nocleg w Apeninach Stanisława Moniuszki. Zaśpiewał również w Dydonie i Eneaszu Henry’ego Purcella, Bastien und Bastienne Wolfganga Amadeusa Mozarta, krotochwili Nowy Don Kiszot, czyli sto szaleństw Stanisława Moniuszki, a także w Strasznym dworze Moniuszki podczas 37. Festival Internazionale di Mezza Estate we Włoszech oraz Śródziemnomorskiego Festiwalu Kultur Gminy Kallithea w Atenach. W maju tego roku kreował rolę Doktora Malatesty w spektaklu Don Pasquale Gaetana Donizettiego.

Jest laureatem konkursów wokalnych, takich jak Turniej Polskich Akademii Muzycznych (II miejsce, Ciechocinek 2019), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny dla Dyrygentów Dirigere e cantare (I miejsce, Katowice 2018), XIX Międzynarodowy Konkurs Wokalny Iuventus Canti (II miejsce, Vráble 2017), I Ogólnopolski Konkurs Wokalny Bella Voce (I miejsce, Busko Zdrój 2017), II Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Krystyny Jamroz (III miejsce, Busko Zdrój 2016), XIII Ogólnopolski Konkurs Moniuszkowski Aria i pieśń wieczorna (II miejsce oraz Puchar Rektora UMFC, Białystok 2015).

 

[2022]