Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Jan Willem de Vriend, fot. Marco Borggreve

W trakcie nieuniknionych sporów o najważniejsze osiągnięcie w dorobku Johanna Sebastiana Bacha stale powraca dyskusja o Pasji wg św. Mateusza. Jak zauważył angielski „muzyk i uczony” John Butt, to ciekawe, że arcydzieło, którego ładunek emocjonalny sięga granicy ludzkiej wytrzymałości, powstało w niepierwszorzędnym niemieckim ośrodku, jakim w XVIII wieku był Lipsk. Nie wszyscy uczestnicy wielkopiątkowych nabożeństw luterańskich, w czasie których wykonywano pasje w saksońskim mieście, docenić musieli potężne rozmiary bachowskiego dzieła wraz z jego subtelną dramaturgią. Dzisiejsza recepcja Pasji wprawiłaby zapewne w osłupienie zarówno lipskich mieszczan, jak i samego kompozytora. Trudno zliczyć wszystkie jej współczesne wykonania i nagrania, a tym bardziej próby naukowych interpretacji symboli, ukrytych na różnych poziomach partytury. W licznych wypowiedziach dzisiejszych słuchaczy pobrzmiewa przekonanie o ponadczasowości arii, recytatywów i chórów z Pasji wg św. Mateusza, które, jak się okazuje, przemawiają nie tylko do osób wierzących. Przy pomocy niemal wszystkich dostępnych Bachowi środków malarstwa dźwiękowego opowiedział on bowiem do głębi ludzką historię o kruchości życia, miłości, zdradzie, przemocy i stracie.

 

Bartłomiej Gembicki

 

Karol Kozłowski
Ewangelista
Lars Johansson Brissman
Jezus
Justyna Jedynak-Obłoza
Żona Piłata
Michalina Kraska
Służąca
Zuzanna Kozłowska
Służąca
Agata Szmuk
Świadek
Kacper Szemraj
Świadek
Krzysztof Chalimoniuk
Piłat
Miłosz Kondraciuk
Arcykapłan
Maciej Falkiewicz
Judasz
Krzysztof Matuszak
Piotr
Piotr Stawarski
Arcykapłan
Zamknij

Laurence Kilsby

Absolwent Royal College of Music w Londynie (stypendysta Associated Board of the Royal Schools of Music) i Curtis Institute of Music w Filadelfii, członek Académie de l’Opéra national de Paris w sezonie 2022/2023, pierwszy stypendysta Lies Askonas, a także zwycięzca stypendium Kathleen Ferrier Society dla młodych śpiewaków (2018), zwycięzca Wigmore Hall/Bollinger International Song Competition (2022) i Internationaler Gesangswettbewerb für Barockoper Pietro Antonio Cesti (Festwochen der Alten Musik, 2022).

Śpiewał podczas Festival d’Aix-en-Provence, w Opéra de Dijon i Oper Köln, a w przyszłych sezonach zadebiutuje na Innsbrucker Festwochen der Alten Musik i Glynde-bourne Festival.

Najważniejszymi wydarzeniami artysty w sezonie 2024/2025 jest udział w przedstawieniach w Opéra national de Paris, Opéra national du Rhin i Opéra Comique w Paryżu oraz koncertach z Rotterdam Philharmonic Orchestra (dyr. Reinhard Goebel), BBC Symphony Orchestra (dyr. Hannu Lintu), Orchestre Philharmonique de Radio France (dyr. Leonardo García Alarcón), RTÉ National Symphony Orchestra (dyr. Peter Whelan) i zespołem Raphaëla Pichona – Pygmalion.

Laurence Kilsby rozpoczął swoją edukację muzyczną w  dziecięcym chórze Tewkesbury Abbey Schola Cantorum. W 2009 roku zdobył tytuł „Young Chorister of the Year” (2009) przyznawany przez BBC Radio 2, a następnie zadebiutował jako solista w Royal Albert Hall w Londynie.

 

[2025]