Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Jan Willem de Vriend, fot. Marco Borggreve

W trakcie nieuniknionych sporów o najważniejsze osiągnięcie w dorobku Johanna Sebastiana Bacha stale powraca dyskusja o Pasji wg św. Mateusza. Jak zauważył angielski „muzyk i uczony” John Butt, to ciekawe, że arcydzieło, którego ładunek emocjonalny sięga granicy ludzkiej wytrzymałości, powstało w niepierwszorzędnym niemieckim ośrodku, jakim w XVIII wieku był Lipsk. Nie wszyscy uczestnicy wielkopiątkowych nabożeństw luterańskich, w czasie których wykonywano pasje w saksońskim mieście, docenić musieli potężne rozmiary bachowskiego dzieła wraz z jego subtelną dramaturgią. Dzisiejsza recepcja Pasji wprawiłaby zapewne w osłupienie zarówno lipskich mieszczan, jak i samego kompozytora. Trudno zliczyć wszystkie jej współczesne wykonania i nagrania, a tym bardziej próby naukowych interpretacji symboli, ukrytych na różnych poziomach partytury. W licznych wypowiedziach dzisiejszych słuchaczy pobrzmiewa przekonanie o ponadczasowości arii, recytatywów i chórów z Pasji wg św. Mateusza, które, jak się okazuje, przemawiają nie tylko do osób wierzących. Przy pomocy niemal wszystkich dostępnych Bachowi środków malarstwa dźwiękowego opowiedział on bowiem do głębi ludzką historię o kruchości życia, miłości, zdradzie, przemocy i stracie.

 

Bartłomiej Gembicki

 

Karol Kozłowski
Ewangelista
Lars Johansson Brissman
Jezus
Justyna Jedynak-Obłoza
Żona Piłata
Michalina Kraska
Służąca
Zuzanna Kozłowska
Służąca
Agata Szmuk
Świadek
Kacper Szemraj
Świadek
Krzysztof Chalimoniuk
Piłat
Miłosz Kondraciuk
Arcykapłan
Maciej Falkiewicz
Judasz
Krzysztof Matuszak
Piotr
Piotr Stawarski
Arcykapłan
Zamknij

Karol Kozłowski

Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku oraz warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Laureat II nagrody Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Hariclei Darclée (Rumunia, 2005). W 2013 roku otrzymał nominację do Paszportu Polityki w kategorii „Muzyka poważna”.

W latach 2007–2009 był solistą Opery Wrocławskiej, w której zadebiutował jako Alfred w Zemście nietoperza Johanna Straussa (syna) i śpiewał również w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta, Cyruliku sewilskim Gioachina Rossiniego, Otellu Giuseppe Verdiego, Raju utraconym Krzysztofa Pendereckiego i Królu Rogerze Karola Szymanowskiego. Występował na scenach m.in. Łotewskiej Opery Narodowej w Rydze (Cyrulik sewilski), Staatstheater am Gärtnerplatz w Monachium (Włoszka w Algierze Rossiniego), Opery Narodowej w Kijowie (Król Roger), Teatru Narodowego w Brnie (Ferrando w Così fan tutte Mozarta) oraz Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, gdzie występował m.in. w Lukrecji Borgii Gaetana Donizettiego, Borysie Godunowie Modesta Musorgskiego, Elektrze Richarda Straussa, Katii Kabanowej Leoša Janáčka, Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Madame ButterflyManon Lescaut Giacoma Pucciniego, Diabłach z Loudun Pendereckiego oraz w Królu Rogerze.

Śpiewał pod batutą takich dyrygentów, jak Fabio Biondi, Andreas Spering, Andrew Parrott, Konrad Junghänel, Christophe Rousset, Helmuth Rilling, Benjamin Bayl, Jordi Savall i Jan Tomasz Adamus. Występował w operach Jeana-Philippe’a Rameau (PigmalionLes Indes galantes) oraz Georga Friedricha Händla (Alcina, TamerlanoAriodante), a w Polskiej Operze Królewskiej wcielił się w tytułowego Orfeusza w dziele Claudia Monteverdiego. Był Settembrinim w Czarodziejskiej górze Pawła Mykietyna, brał także udział w polskich prapremierach Wyprawy pana Broučka Leoša Janáčka, The Golden Dragon Petera Eötvösa i Nuit des hommes Pera Nørgårda.

Dla wydawnictwa DUX zarejestrował kilka albumów z liryką wokalną, w tym nominowane do nagrody Fryderyk Pieśni Ignacego Jana Paderewskiego, a także dwa cykle Franza Schuberta – Die schöne MüllerinWinterreise oraz HalkęStraszny dwór Moniuszki. Album Władysław Żeleński – Pieśni wszystkie z udziałem Karola Kozłowskiego otrzymał nagrodę Fryderyk 2024.

 

[2025]