Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Jan Willem de Vriend, fot. Marco Borggreve

W trakcie nieuniknionych sporów o najważniejsze osiągnięcie w dorobku Johanna Sebastiana Bacha stale powraca dyskusja o Pasji wg św. Mateusza. Jak zauważył angielski „muzyk i uczony” John Butt, to ciekawe, że arcydzieło, którego ładunek emocjonalny sięga granicy ludzkiej wytrzymałości, powstało w niepierwszorzędnym niemieckim ośrodku, jakim w XVIII wieku był Lipsk. Nie wszyscy uczestnicy wielkopiątkowych nabożeństw luterańskich, w czasie których wykonywano pasje w saksońskim mieście, docenić musieli potężne rozmiary bachowskiego dzieła wraz z jego subtelną dramaturgią. Dzisiejsza recepcja Pasji wprawiłaby zapewne w osłupienie zarówno lipskich mieszczan, jak i samego kompozytora. Trudno zliczyć wszystkie jej współczesne wykonania i nagrania, a tym bardziej próby naukowych interpretacji symboli, ukrytych na różnych poziomach partytury. W licznych wypowiedziach dzisiejszych słuchaczy pobrzmiewa przekonanie o ponadczasowości arii, recytatywów i chórów z Pasji wg św. Mateusza, które, jak się okazuje, przemawiają nie tylko do osób wierzących. Przy pomocy niemal wszystkich dostępnych Bachowi środków malarstwa dźwiękowego opowiedział on bowiem do głębi ludzką historię o kruchości życia, miłości, zdradzie, przemocy i stracie.

 

Bartłomiej Gembicki

 

Karol Kozłowski
Ewangelista
Lars Johansson Brissman
Jezus
Justyna Jedynak-Obłoza
Żona Piłata
Michalina Kraska
Służąca
Zuzanna Kozłowska
Służąca
Agata Szmuk
Świadek
Kacper Szemraj
Świadek
Krzysztof Chalimoniuk
Piłat
Miłosz Kondraciuk
Arcykapłan
Maciej Falkiewicz
Judasz
Krzysztof Matuszak
Piotr
Piotr Stawarski
Arcykapłan
Zamknij

Halvor Festervoll Melien

Norweski artysta występował na wielu scenach operowych oraz festiwalach w Europie, Azji i Ameryce Północnej. Do jego licznych partii operowych należą: Leporello i Masetto w Don Giovannim, Papageno w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta, Marcello w Cyganerii Giacoma Pucciniego, Moralès w Carmen Georges’a Bizeta, Eneasz w Dydonie i Eneaszu Henry’ego Purcella, Piotr w Jasiu i Małgosi Engelberta Humperdincka, Jowisz w Il ritorno d'Ulisse in patria Claudia Monteverdiego, Dozorca, Komisarz policji i Wartownik w Lady Makbet mceńskiego powiatu Dmitrija Szostakowicza, Salieri w operze Nikołaja Rimskiego-Korsakowa Mozart i Salieri, Tancredi w Il combattimento di Tancredi et Clorinda Monteverdiego i Matka w Siedmiu grzechach głównych Kurta Weilla.

Współpracował z takimi dyrygentami, jak Paul Agnew, Fabio Biondi, Christophe Rousset, Alessandro De Marchi, Peter Dijkstra, Marcello Di Lisa, Rubén Dubrovsky, John Helmer Fiore, Antonino Fogliani, Simon Gaudenz, Andrew Parrott, Vasily Petrenko, Sébastien Rouland, Peter Schreier, Andreas Spering, Alexander Vedernikov, Philipp von Steinaecker, Joshua Weilerstein i wielu innych.

Halvor Festervoll Melien jest również cenionym w Europie śpiewakiem koncertowym. Jego szeroki repertuar obejmuje oratoria, msze, kantaty i cykle pieśni. Do jego najczęściej wykonywanych dzieł należą Pasja według św. Mateusza, św. Jana i oratorium Na Boże Narodzenie Johanna Sebastiana Bacha oraz Mesjasz Georga Friedricha Händla, Stworzenie świata Josepha Haydna, Requiem Gabriela Fauré’go, Niemieckie Requiem Johannesa Brahmsa i Des Knaben Wunderhorn Gustava Mahlera. Uczestniczy w wielu światowych premierach muzyki XX i XXI wieku. Regularnie występuje z recitalami w całej Europie.

 

[2025]