Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Jan Willem de Vriend, fot. Marco Borggreve

W trakcie nieuniknionych sporów o najważniejsze osiągnięcie w dorobku Johanna Sebastiana Bacha stale powraca dyskusja o Pasji wg św. Mateusza. Jak zauważył angielski „muzyk i uczony” John Butt, to ciekawe, że arcydzieło, którego ładunek emocjonalny sięga granicy ludzkiej wytrzymałości, powstało w niepierwszorzędnym niemieckim ośrodku, jakim w XVIII wieku był Lipsk. Nie wszyscy uczestnicy wielkopiątkowych nabożeństw luterańskich, w czasie których wykonywano pasje w saksońskim mieście, docenić musieli potężne rozmiary bachowskiego dzieła wraz z jego subtelną dramaturgią. Dzisiejsza recepcja Pasji wprawiłaby zapewne w osłupienie zarówno lipskich mieszczan, jak i samego kompozytora. Trudno zliczyć wszystkie jej współczesne wykonania i nagrania, a tym bardziej próby naukowych interpretacji symboli, ukrytych na różnych poziomach partytury. W licznych wypowiedziach dzisiejszych słuchaczy pobrzmiewa przekonanie o ponadczasowości arii, recytatywów i chórów z Pasji wg św. Mateusza, które, jak się okazuje, przemawiają nie tylko do osób wierzących. Przy pomocy niemal wszystkich dostępnych Bachowi środków malarstwa dźwiękowego opowiedział on bowiem do głębi ludzką historię o kruchości życia, miłości, zdradzie, przemocy i stracie.

 

Bartłomiej Gembicki

 

Karol Kozłowski
Ewangelista
Lars Johansson Brissman
Jezus
Justyna Jedynak-Obłoza
Żona Piłata
Michalina Kraska
Służąca
Zuzanna Kozłowska
Służąca
Agata Szmuk
Świadek
Kacper Szemraj
Świadek
Krzysztof Chalimoniuk
Piłat
Miłosz Kondraciuk
Arcykapłan
Maciej Falkiewicz
Judasz
Krzysztof Matuszak
Piotr
Piotr Stawarski
Arcykapłan
Zamknij

Dorota Szczepańska

Ukończyła studia wokalne na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie i w Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover w klasie Marka Rzepki.

Artystka specjalizuje się w muzyce baroku i klasycyzmu. Chętnie wykonuje również repertuar jazzowy. Z Alonem Sarielem i Peterem Schwebsem współtworzy zespół Lamento Project łączący muzykę barokową i popularną.

Dorota Szczepańska śpiewała m.in. partie: tytułową w Semele Georga Friedricha Händla pod batutą Howarda Armana, Marii w Łazarzu Franza Schuberta pod batutą Trevora Pinnocka podczas Potsdamer Winteroper, Erodiade la madre w oratorium San Giovanni Battista Alessandra Stradelli z Ensemble Mare Nostrum pod dyrekcją Andrei de Carla w Teatro Carlo Felice w Genewie, tytułową w  operze Orfeusz i Eurydyka Christopha Willibalda Glucka pod dyrekcją Paula Esswooda, Galatei w Acis i Galatea Händla pod dyrekcją Krzysztofa Garstki w Polskiej Operze Królewskiej, Orlanda w wersji koncertowej opery Argenore Wilhelminy von Bayreuth pod batutą Antoniusa Adamske oraz partię sopranową w Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta z {oh!} Orkiestrą Historyczną i Marian Consort pod dyrekcją Martyny Pastuszki.

Wystąpiła z zespołem Christiny Pluhar L’Arpeggiata (Céline Sheen, Luciana Mancini, Vincenzo Capezzuto, Alessandro Giangrande i João Fernandes) podczas Baltic Sea Festival w Sztokholmie, a także w Herrenhausen w Hannoverze u boku Rolanda Villazóna (tenor). W 2024 roku odniosła sukces jako Kleopatra w Juliuszu Cezarze Händla pod batutą Adama Banaszaka w Warszawskiej Operze Kameralnej. W tym samym roku zadebiutowała również w roli Dydony w Dydonie i Eneaszu Henry’ego Purcella pod batutą Dirka Vermeulena.

Artystka brała udział w nagraniach płyt Ave Maria Krzysztofa A. Janczaka (London Symphony Orchestra), Stín Bohuslava Martinů (Sinfonia Varsovia), a także uczestniczyła w rejestracji muzyki filmowej Michała Lorenca (Zasada przyjemności) i Janczaka (Even Mice Belong in HeavenCzarna owca).

 

[2025]