Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Ingrida Gapova, fot. Aciuro Studio

Georg Friedrich Händel przez całe życie eksperymentował z różnymi gatunkami. Gdy już wydawało się, że spadek zainteresowania jego operami zmusi Saksończyka do przedwczesnej emerytury, ten zaczął odnosić kolejne wielkie sukcesy na gruncie zreformowanego przez niego gatunku – określanego dzisiaj mianem oratorium angielskiego. Händel postawił w nim na to, z czego wyspiarze słyną do dzisiaj – znakomite chóry, o kilkusetletniej tradycji. W mało którym dziele kompozytora partia chóru pełni tak ważną dramaturgicznie i ilustracyjnie rolę, jak w znakomitym Izraelu w Egipcie. Wystarczy nadmienić, że numerów z partiami solowymi jest tutaj zaledwie kilka. Do najbardziej atrakcyjnych momentów dzieła zaliczają się groteskowe, porywające, a niekiedy wręcz wstrząsające muzyczne obrazy słynnych egipskich plag. Skaczące żaby odmalowane zostały poprzez figlarne punktowe rytmy. Nieznośne brzęczenie muszych skrzydełek naśladują szybkie skrzypcowe przebiegi. Plagę gradu rozpoczynają niewielkie „opady” pojedynczych nut, przechodzące w coraz to szybszą i bardziej żywiołową nawałnicę, pełną „wyładowań atmosferycznych” w partii kotłów. Gwałtowność ta ulega na chwilę spowolnieniu za sprawą fantazyjnie odmalowanej ciemności, tak gęstej, że „można ją było poczuć” – jak podaje libretto. Wielki i wstrząsający finał serii plag stanowi zgładzenie synów pierworodnych, gdzie dramatyczna fuga wybrzmiewa na tle pulsujących – niczym śmiertelnie zadawane ciosy – akordów.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Jan Willem de Vriend

Główny dyrygent Wiener KammerOrchester, główny dyrygent gościnny Stuttgarter Philharmoniker i City of Kyoto Symphony Orchestra oraz artystyczny partner Bergen Philharmonic Orchestra. Regularnie występuje z takimi zespołami, jak Belgian National Orchestra, Hong Kong Philharmonic Orchestra, hr-Sinfonieorchester Frankfurt, Melbourne Symphony Orchestra, Radio Filharmonisch Orkest, Orchestre national de Lyon, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Koninklijk Concertgebouworkest i Yomiuri Nippon Symphony Orchestra.

Artysta zyskał międzynarodowe uznanie jako dyrektor artystyczny zespołu Combattimento Consort Amsterdam, który założył w 1982 roku i prowadził od pulpitu koncertmistrza do 2015 roku. Zespół specjalizujący się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku na współczesnych instrumentach, przywrócił do życia koncertowego wiele rzadko prezentowanych utworów. W jego repertuarze znalazły się opery i dzieła wokalno-instrumentalne Claudia Monteverdiego, Josepha Haydna, Georga Friedricha Händla, Georga Philippa Telemanna i Johanna Sebastiana Bacha (Kantaty MyśliwskaO kawie podczas Bachfest Leipzig), wykonywane zarówno w Europie, jak i Stanach Zjednoczonych. Opery Wolfganga Amadeusa Mozarta (m.in. Don Giovanni), Giuseppe Verdiego i Luigiego Cherubiniego czy La gazzetta Gioachina Rossiniego dyrygent prezentował z Netherlands Symphony Orchestra w Szwajcarii – wszystkie w reżyserii Evy Buchmann. Jan Willem de Vriend prowadził również przedstawienia operowe w Amsterdamie (Nederlandse Reisopera), Barcelonie, Strasburgu, Lucernie, Schwetzingen i Bergen.

W sezonie 2024/2025 bogata dyskografia artysty zostanie poszerzona o płyty z koncertami fortepianowymi Mozarta (Dejan Lazić, Bergen Philharmonic Orchestra), z III i IV Symfonią Roberta Schumanna (Stavanger Symphony Orchestra) zarejestrowane dla wytwórni Challenge Records, a także o nagranie IVVI Symfonii Emilie Mayer (NDR Radiophilharmonie) dla wytwórni cpo.

 

[2025]