Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Ingrida Gapova, fot. Aciuro Studio

Georg Friedrich Händel przez całe życie eksperymentował z różnymi gatunkami. Gdy już wydawało się, że spadek zainteresowania jego operami zmusi Saksończyka do przedwczesnej emerytury, ten zaczął odnosić kolejne wielkie sukcesy na gruncie zreformowanego przez niego gatunku – określanego dzisiaj mianem oratorium angielskiego. Händel postawił w nim na to, z czego wyspiarze słyną do dzisiaj – znakomite chóry, o kilkusetletniej tradycji. W mało którym dziele kompozytora partia chóru pełni tak ważną dramaturgicznie i ilustracyjnie rolę, jak w znakomitym Izraelu w Egipcie. Wystarczy nadmienić, że numerów z partiami solowymi jest tutaj zaledwie kilka. Do najbardziej atrakcyjnych momentów dzieła zaliczają się groteskowe, porywające, a niekiedy wręcz wstrząsające muzyczne obrazy słynnych egipskich plag. Skaczące żaby odmalowane zostały poprzez figlarne punktowe rytmy. Nieznośne brzęczenie muszych skrzydełek naśladują szybkie skrzypcowe przebiegi. Plagę gradu rozpoczynają niewielkie „opady” pojedynczych nut, przechodzące w coraz to szybszą i bardziej żywiołową nawałnicę, pełną „wyładowań atmosferycznych” w partii kotłów. Gwałtowność ta ulega na chwilę spowolnieniu za sprawą fantazyjnie odmalowanej ciemności, tak gęstej, że „można ją było poczuć” – jak podaje libretto. Wielki i wstrząsający finał serii plag stanowi zgładzenie synów pierworodnych, gdzie dramatyczna fuga wybrzmiewa na tle pulsujących – niczym śmiertelnie zadawane ciosy – akordów.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Ingrida Gápová

Urodzona na Słowacji, jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (Wydział Wokalno-Aktorski). Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Artystka współpracowała m.in. z Operą Bałtycką w Gdańsku, Warszawską Operą Kameralną, Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Operą Nova w Bydgoszczy, Słowacką Operą Narodową w Bratysławie, Narodowym Teatrem Morawsko-Śląskim w Ostrawie i Operą Wrocławską. W październiku 2015 roku Ingrida Gápová wzięła udział w tournée po Europie z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, podczas którego wykonywała partię solową w IV Symfonii Gustava Mahlera pod batutą Jacka Kaspszyka. W marcu 2016 roku zadebiutowała w Finlandii z zespołem Helsinki Baroque Ensemble Orchestra pod batutą Aapo Häkkinena. W sezonie 2019/2020 artystka wystąpiła w operach Wolfganga Amadeusa Mozarta (jako Zuzanna w Weselu Figara oraz Pamina w Czarodziejskim flecie) podczas tournée po Japonii z Warszawską Operą Kameralną (m.in. w Tokyo Bunka Kaikan).

W 2013 zdobyła III nagrodę w kategorii operowej oraz pięć nagród specjalnych (wśród nich za najlepszą interpretację utworów Mozarta) w 48. Międzynarodowym Konkursie im. Antonína Dvořáka w Karlowych Warach, a dwa lata później została laureatką Selma D and Leon Fishbach Memorial Prize w Handel Singing Competition w Londynie.

Z zespołem Goldberg Baroque Ensemble dokonała licznych nagrań dla wytwórni Sarton Records, w tym światowych premier fonograficznych na albumach Christmas Cantatas of 18th Century Gdańsk (2010), Lent Cantatas of 18th Century Gdańsk (2011), Passio Christi Johanna Balthasara Christiana Freislicha (2012) i The Gdańsk Baroque Cantatas (2015). Dwie ostatnie płyty zostały nominowane do Nagrody Muzycznej Fryderyk w 2013 i 2016 roku, a albumy Secular Cantatas Freislicha (2020) oraz Sacred Music Johanna Valentina Medera (2020) – nominowane do Fryderyków 2021. Z tym samym zespołem w maju 2022 roku wzięła udział w prestiżowym projekcie Moniuszko_150, obejmującym cykl koncertów w Wilnie i Berlinie z okazji 150. rocznicy śmierci Stanisława Moniuszki. W kręgu zainteresowań artystki znajduje się także repertuar współczesny. Ingrida Gápová brała udział w prawykonaniu Spoon River Anthology Aleksandra Nowaka podczas otwarcia 56. Festiwalu „Warszawska Jesień” w 2013 roku.

W sezonie 2023/2024 artystka została członkiem zespołu Opéra de Monte-Carlo w Monako.
 

[2025]