Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Ingrida Gapova, fot. Aciuro Studio

Georg Friedrich Händel przez całe życie eksperymentował z różnymi gatunkami. Gdy już wydawało się, że spadek zainteresowania jego operami zmusi Saksończyka do przedwczesnej emerytury, ten zaczął odnosić kolejne wielkie sukcesy na gruncie zreformowanego przez niego gatunku – określanego dzisiaj mianem oratorium angielskiego. Händel postawił w nim na to, z czego wyspiarze słyną do dzisiaj – znakomite chóry, o kilkusetletniej tradycji. W mało którym dziele kompozytora partia chóru pełni tak ważną dramaturgicznie i ilustracyjnie rolę, jak w znakomitym Izraelu w Egipcie. Wystarczy nadmienić, że numerów z partiami solowymi jest tutaj zaledwie kilka. Do najbardziej atrakcyjnych momentów dzieła zaliczają się groteskowe, porywające, a niekiedy wręcz wstrząsające muzyczne obrazy słynnych egipskich plag. Skaczące żaby odmalowane zostały poprzez figlarne punktowe rytmy. Nieznośne brzęczenie muszych skrzydełek naśladują szybkie skrzypcowe przebiegi. Plagę gradu rozpoczynają niewielkie „opady” pojedynczych nut, przechodzące w coraz to szybszą i bardziej żywiołową nawałnicę, pełną „wyładowań atmosferycznych” w partii kotłów. Gwałtowność ta ulega na chwilę spowolnieniu za sprawą fantazyjnie odmalowanej ciemności, tak gęstej, że „można ją było poczuć” – jak podaje libretto. Wielki i wstrząsający finał serii plag stanowi zgładzenie synów pierworodnych, gdzie dramatyczna fuga wybrzmiewa na tle pulsujących – niczym śmiertelnie zadawane ciosy – akordów.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Ingrida Gápová

Urodzona na Słowacji jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (Wydział Wokalno-Aktorski); dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Współpracuje z Operą Bałtycką w Gdańsku, Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Operą Nova w Bydgoszczy, Słowacką Operą Narodową SND w Bratysławie, Narodowym Teatrem Morawsko-Śląskim w Ostrawie i Operą Wrocławską. W październiku 2015 roku wzięła udział w tournée po Europie z Orkiestrą Filharmonii Narodowej, podczas którego wykonywała partię solową IV Symfonii Gustava Mahlera pod batutą Jacka Kaspszyka, a w marcu 2016 roku zadebiutowała z Helsinki Baroque Orchestra pod batutą Aapo Häkkinena w Finlandii. W sezonie 2019/2020 artystka wystąpiła w operach Wolfganga Amadeusa Mozarta (jako Zuzanna w Weselu Figara oraz Pamina w Czarodziejskim flecie) podczas tournée po Japonii z Warszawską Operą Kameralną (m.in. w Tokyo Bunka Kaikan).

W 2013 roku zdobyła III nagrodę w kategorii operowej oraz pięć nagród specjalnych (m.in. za najlepszą interpretację utworów Wolfganga Amadeusa Mozarta) w 48. Międzynarodowym Konkursie im. Antonína Dvořáka w Karlowych Warach (Czechy), a dwa lata później została laureatką Selma D and Leon Fishbach Memorial Award w Handel Singing Competition (Londyn).

Z zespołem Goldberg Baroque Ensemble nagrała dla Sarton Records światowe premiery: Christmas Cantatas of 18th century Gdańsk (2010), Lent Cantatas of 18th century Gdańsk (2011), Passio Christi Johanna Balthasara Christiana Freislicha (2012) i The Gdańsk Baroque Cantatas (2015); dwie ostatnie płyty zostały nominowane do nagrody muzycznej Fryderyk (2013, 2016). Nagrania Secular Cantatas Freislicha (2020) oraz Sacred Music Johanna Valentina Medera (2020) otrzymały nominację do Fryderyków 2021. Z tym samym zespołem w maju 2022 roku wzięła udział w prestiżowym projekcie MONIUSZKO 150, obejmującym cykl koncertów w Wilnie oraz Berlinie z okazji 150. rocznicy śmierci Stanisława Moniuszki.

 

[2022]