Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Ingrida Gapova, fot. Aciuro Studio

Georg Friedrich Händel przez całe życie eksperymentował z różnymi gatunkami. Gdy już wydawało się, że spadek zainteresowania jego operami zmusi Saksończyka do przedwczesnej emerytury, ten zaczął odnosić kolejne wielkie sukcesy na gruncie zreformowanego przez niego gatunku – określanego dzisiaj mianem oratorium angielskiego. Händel postawił w nim na to, z czego wyspiarze słyną do dzisiaj – znakomite chóry, o kilkusetletniej tradycji. W mało którym dziele kompozytora partia chóru pełni tak ważną dramaturgicznie i ilustracyjnie rolę, jak w znakomitym Izraelu w Egipcie. Wystarczy nadmienić, że numerów z partiami solowymi jest tutaj zaledwie kilka. Do najbardziej atrakcyjnych momentów dzieła zaliczają się groteskowe, porywające, a niekiedy wręcz wstrząsające muzyczne obrazy słynnych egipskich plag. Skaczące żaby odmalowane zostały poprzez figlarne punktowe rytmy. Nieznośne brzęczenie muszych skrzydełek naśladują szybkie skrzypcowe przebiegi. Plagę gradu rozpoczynają niewielkie „opady” pojedynczych nut, przechodzące w coraz to szybszą i bardziej żywiołową nawałnicę, pełną „wyładowań atmosferycznych” w partii kotłów. Gwałtowność ta ulega na chwilę spowolnieniu za sprawą fantazyjnie odmalowanej ciemności, tak gęstej, że „można ją było poczuć” – jak podaje libretto. Wielki i wstrząsający finał serii plag stanowi zgładzenie synów pierworodnych, gdzie dramatyczna fuga wybrzmiewa na tle pulsujących – niczym śmiertelnie zadawane ciosy – akordów.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Łukasz Kocur

Absolwent Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu (Wydział Wokalno-Aktorski). Stypendysta Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia artystyczne. Otrzymał Stypendium im. Wojciecha Drabowicza dla najlepszego studenta Wydziału Wokalno- Aktorskiego macierzystej uczelni. Laureat I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina (Vráble na Słowacji).

Od 2014 roku artysta jest związany z Teatrem Muzycznym w Poznaniu, gdzie występuje w takich spektaklach, jak Zakonnica w przebraniu, Skrzypek na dachu, Footloose, Madagaskar – musicalowa przygoda, Pippin, Rodzina Addamsów, Koziołek Matołek i zagadka ratuszowej wieży oraz w innych przedstawieniach jako członek zespołu wokalnego. Brał udział także w premierach spektakli Jesus Christ Superstar i Dookoła karuzeli, czyli dziecko potrafi oraz w wielu koncertach, jak m.in.: Z Broadwayu do Hollywood, Wigilijna Tytka, Śpiewanki Wielkopolskie, Face to Face.

Koncertuje w Polsce i za granicą. W swoim repertuarze posiada dzieła operowe, kantatowo-oratoryjne, operetkowe, musicalowe oraz pieśni romantyczne. Uczestnik licznych festiwali muzycznych, m.in.: Neofonia, Opera Know-How, Musica Sacromontana, Belcanto Opera Festival Rossini in Wildbad. Uczestnik licznych mistrzowskich kursów wokalnych, m.in. Evy Blahovej, Matjažsa Robavsa, Wojciecha Maciejowskiego, Adama Kruszewskiego.

Członek zespołu muzyki cerkiewnej Partes. Od 2021 roku jest artystą Chóru Filharmonii Narodowej w Warszawie.

 

[2022]