Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Ingrida Gapova, fot. Aciuro Studio

Georg Friedrich Händel przez całe życie eksperymentował z różnymi gatunkami. Gdy już wydawało się, że spadek zainteresowania jego operami zmusi Saksończyka do przedwczesnej emerytury, ten zaczął odnosić kolejne wielkie sukcesy na gruncie zreformowanego przez niego gatunku – określanego dzisiaj mianem oratorium angielskiego. Händel postawił w nim na to, z czego wyspiarze słyną do dzisiaj – znakomite chóry, o kilkusetletniej tradycji. W mało którym dziele kompozytora partia chóru pełni tak ważną dramaturgicznie i ilustracyjnie rolę, jak w znakomitym Izraelu w Egipcie. Wystarczy nadmienić, że numerów z partiami solowymi jest tutaj zaledwie kilka. Do najbardziej atrakcyjnych momentów dzieła zaliczają się groteskowe, porywające, a niekiedy wręcz wstrząsające muzyczne obrazy słynnych egipskich plag. Skaczące żaby odmalowane zostały poprzez figlarne punktowe rytmy. Nieznośne brzęczenie muszych skrzydełek naśladują szybkie skrzypcowe przebiegi. Plagę gradu rozpoczynają niewielkie „opady” pojedynczych nut, przechodzące w coraz to szybszą i bardziej żywiołową nawałnicę, pełną „wyładowań atmosferycznych” w partii kotłów. Gwałtowność ta ulega na chwilę spowolnieniu za sprawą fantazyjnie odmalowanej ciemności, tak gęstej, że „można ją było poczuć” – jak podaje libretto. Wielki i wstrząsający finał serii plag stanowi zgładzenie synów pierworodnych, gdzie dramatyczna fuga wybrzmiewa na tle pulsujących – niczym śmiertelnie zadawane ciosy – akordów.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Michał Prószyński

Od sezonu 2021/2022 Michał Prószyński jest członkiem zespołu Opery w Bernie (Szwajcaria), gdzie wykonuje szeroki repertuar: od partii Peleasa w Peleasie i Melizandzie Claude’a Debussy’ego po rolę Mime w Złocie Renu Richarda Wagnera; w grudniu zaś wystąpi w roli Tamina w Czarodziejskim flecie Wolfganga Amadeusa Mozarta. W lipcu 2022 roku zadebiutował na festiwalu w Verbier w operze Bal maskowy Giuseppe Verdiego u boku Ludovica Téziera, a także w operze Jaś i Małgosia Engelberta Humperdincka w roli Wiedźmy.

Urodzony w Żyrardowie, swoją przygodę ze śpiewem rozpoczął w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego Leszka Świdzińskiego. W latach 2016–2017 studiował w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie Marka Rzepki, a następnie w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze, którą ukończył w 2021 roku. Jest również absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie gitary klasycznej Marcina Zalewskiego.

W 2015 roku zadebiutował na scenie Opery Kameralnej w Warszawie w roli Antonia w operze komicznej Nocleg w Apeninach Stanisława Moniuszki. W latach 2018–2020 wykonywał partię Vicomte’a Cascady w Wesołej wdówce Franza Lehára w Staatstheater Braunschweig. W 2020 roku przygotowywał partię Rodericka (Zagłada domu Usherów Philipa Glassa) wraz z Jewish Chamber Orchestra Munich; niestety z powodu pandemii Covid-19 premiera spektaklu została odwołana. W 2021 roku zadebiutował na Schlossfestspiele Ettlingen (Niemcy) jako Alfred w Zemście nietoperza Johannesa Straussa, a w 2022 roku na Festiwalu Stars and Rising Stars w Monachium. W grudniu 2022 roku wykona wraz z Berner Symphonieorchester Das klagende Lied Gustava Mahlera.

Michał Prószyński współpracował z wieloma dyrygentami, takimi jak Daniel Carter, Nicholas Carter, Srba Dinić, Stanislav Kochanovsky i Gianandrea Noseda oraz reżyserami: Elmarem Goerdenem, Eweliną Marciniak, Aronem Stiehlem i Markiem Štormanem.

 

[2022]