Koncert oratoryjny Filharmonia Narodowa

Przejdź do treści
Koncert oratoryjny
Ingrida Gapova, fot. Aciuro Studio

Georg Friedrich Händel przez całe życie eksperymentował z różnymi gatunkami. Gdy już wydawało się, że spadek zainteresowania jego operami zmusi Saksończyka do przedwczesnej emerytury, ten zaczął odnosić kolejne wielkie sukcesy na gruncie zreformowanego przez niego gatunku – określanego dzisiaj mianem oratorium angielskiego. Händel postawił w nim na to, z czego wyspiarze słyną do dzisiaj – znakomite chóry, o kilkusetletniej tradycji. W mało którym dziele kompozytora partia chóru pełni tak ważną dramaturgicznie i ilustracyjnie rolę, jak w znakomitym Izraelu w Egipcie. Wystarczy nadmienić, że numerów z partiami solowymi jest tutaj zaledwie kilka. Do najbardziej atrakcyjnych momentów dzieła zaliczają się groteskowe, porywające, a niekiedy wręcz wstrząsające muzyczne obrazy słynnych egipskich plag. Skaczące żaby odmalowane zostały poprzez figlarne punktowe rytmy. Nieznośne brzęczenie muszych skrzydełek naśladują szybkie skrzypcowe przebiegi. Plagę gradu rozpoczynają niewielkie „opady” pojedynczych nut, przechodzące w coraz to szybszą i bardziej żywiołową nawałnicę, pełną „wyładowań atmosferycznych” w partii kotłów. Gwałtowność ta ulega na chwilę spowolnieniu za sprawą fantazyjnie odmalowanej ciemności, tak gęstej, że „można ją było poczuć” – jak podaje libretto. Wielki i wstrząsający finał serii plag stanowi zgładzenie synów pierworodnych, gdzie dramatyczna fuga wybrzmiewa na tle pulsujących – niczym śmiertelnie zadawane ciosy – akordów.

Bartłomiej Gembicki

Zamknij

Rafał Tomkiewicz

Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu Artura Stefanowicza (2018). W latach 2017–2019 był uczestnikiem Programu Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa prowadzonego przez Teatr Wielki – Operę Narodową w Warszawie, kształcąc się pod kierunkiem m.in. Matthiasa Rexrotha.

Artysta występuje na takich scenach, jak Theater an der Wien/Kammeroper w Wiedniu (Anastasio w Giustino oraz Wiedźma z Endoru w Saulu Georga Friedricha Händla, Tamerlano w Bajazecie Antonia Vivaldiego, Giasone w Il Giasone Francesca Cavalliego), Teatro Comunale w Bolzano we Włoszech, w Operze w Biel/Bienne w Szwajcarii (tytułowy Radames w operze Petera Eötvösa), Teatrze Wielkim w Poznaniu (Ptolemeusz w Juliuszu Cezarze w Egipcie i Hamor w oratorium Jephtha Händla), Meiningen Staatstheater (Amadigi w Amadigi di Gaula Händla), Polskiej Operze Królewskiej w Warszawie (Unulfo w Rodelindzie Händla), a także na festiwalach Styriarte w Grazu, Dramma per Musica w Warszawie, Festival Barocco Alessandro Stradella w Viterbo oraz w salach koncertowych Wiednia (Złota Sala Musikverein), Genewy, Lozanny, Bydgoszczy i Warszawy.

Rafał Tomkiewicz występował z takimi dyrygentami, jak m.in. George Petrou, Attilio Cremonesi, Paul Esswood, Christopher Moulds, Benjamin Bayl, Lilianna Stawarz, Roger Díaz-Cajamarca, Markellos Chryssicos, Andrea De Carlo czy Krzysztof Garstka. Jest zapraszany przez takie orkiestry, jak Freiburger Barockorchester, Ensemble Zefiro, Ensemble Mare Nostrum, Royal Baroque Ensemble, Bach Consort Wien, Capella Regia Polona i wiele innych.

W 2019 roku ukazało się pierwsze światowe nagranie DVD opery Il Trespolo tutore Alessandra Stradelli pod dyrekcją Andrei De Carla, w którym Rafał Tomkiewicz wykonywał partię Nino (DUX), a w 2020 roku wytwórnia Arcana wydała pierwszą płytę CD z tą operą.

W sezonie 2022/2023 artysta zadebiutuje w utworze Carla Orffa Carmina burana w National Concert Hall w Dublinie oraz w dziełach Händla, takich jak La Resurrezione i Lotario w Halle/Karlsruhe. Po zeszłorocznym debiucie w produkcji Juliusz Cezar podczas Internationale Händel-Festspiele w Getyndze powróci w tytule Semele pod batutą George’a Petrou.

 

[2022]